Vid en första anblick är det svårt att tro att Polen producerar så framgångsrika elever. Skolorna är slitna och undervisningen ser ut att vara traditionell, nästan lite förlegad.
Men resultaten talar sitt tydliga språk. Sedan millennieskiftet har Polen deltagit i de internationella Pisa-proven som jämför elevers färdigheter i olika ämnen, och under de åren har landet klättrat från en bottennotering till 10 i topp.
Längre grundskola
De snabba framgångarna överraskar till och med invånarna själva, och förklaringarna är många. Polens tidigare utbildningsminister pekar ut de viktigaste för SVTs utsända.
– Först och främst gjorde vi om strukturen på skolan, och införde nio års obligatorisk grundskola istället för åtta, som tidigare. Det gav det första klivet uppåt på rankingen, säger Katarzyna Hall.
Matematik i fokus
Efter det lyftet stod Polen stilla en tid men för tre år sen kom nästa kliv uppåt. Resultatet kom en kort tid efter att fortsatta reformer berättar den tidigare utbildningsministern. Nu gjordes Polens läroplan om. Tydliga mål sattes upp för varje årskurs så att man slutade repetera fjolårets kunskaper. Man fokuserade också mer på matematik än tidigare, och fler slutprov.
– Dessutom har vi skjutit till extra timmar till varje lärare som kan lägga denna tid på de resurssvaga eleverna, tillägger hon.
Hårda studier
Eleverna Mikolaj Dyczkowski och Magdalena Piotrowska skrev det senaste Pisa-provet och tyckte det var lätt. Men de erkänner att de studerar ganska hårt, och att deras skolresultat är viktiga för föräldrarna. Mikolaj och Magdalena är i gott sällskap. I Polen är det vanligt att föräldrarna lägger stort fokus på barnens studieresultat.
Michał Federowicz är chef för Polens forskningsinstitut för undervisning:
– När demokrati blev en verklighet i Polen hade folk ett enormt intresse för att utbilda sig. Människor insåg att för att kunna förbättra sitt liv krävdes kunskaper.