Airbnb:s grundare Brian Chesky meddelar på Twitter att företaget kommer att donera 4 miljoner dollar under fyra år till en internationell flyktingorganisation. Foto: TT

Politiska budskap i Superbowl-reklam

Uppdaterad
Publicerad

Bostadsuthyrningssajten Airbnb kom med ett politiskt budskap i sin tv-reklam under Superbowl, och hyllade mångkultur med hashtagen #WeAccept.

I vanliga fall brukar öppet politisk reklam under Superbowl inte tas emot väl, och budskapet från Airbnb kom mitt i en livlig debatt, efter president Donald Trumps dekret om inreseförbud för människor från sju i huvudsak muslimska länder.

Den 30 sekunder långa Airbnb-reklamen visar ansikten på människor av olika etnicitet, kön och åldrar med en text som lyder: ”Det spelar ingen roll vem du är, var du kommer ifrån, vem du älskar eller vem du tillber, vi hör ihop”.

Miljondonation till flyktinghjälp

Airbnb:s grundare Brian Chesky meddelar på Twitter att företaget kommer att donera 4 miljoner dollar under fyra år till en internationell flyktingorganisation.

Reklamsnutten var en av många som talade för tolerans och multikulturalism.

Byggvaruhus tog upp ”muren”

Byggvaruhuset 85 Lumbers reklam visade en mor och en dotter som tog sig genom en öken för att nå USA. Där fanns en uppmaning till tittare att se resten av reklamen på nätet, där en fem minuter lång version av filmen visas. I den når de två fram till en mur som inte går att komma över.

Superbowl är den tv-sändning som har flest tittare i USA. Fler än 110 miljoner väntades titta i år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.