De två tågen frontalkrockade och räddningsarbetet var mycket omfattande och svårt. Foto: TT

Svår tågolycka i Tyskland – minst nio döda

Uppdaterad
Publicerad

Två tåg frontalkrockade under morgonen i närheten av den tyska staden Bad Aibling, i södra Bayern. Polisen bekräftar att minst nio personer har omkommit i olyckan och omkring 80 personer skadats. Dödssiffran väntas stiga.

De båda tågen frontalkrockade utanför Bad Aibling vid klockan 06.40 på tisdagsmorgonen, drygt fyra mil sydost om München. Det var två lokala pendeltåg som av okänd anledning kom körande rakt emot varandra på samma spår och kolliderade i hög fart. Det finns bara ett järnvägsspår på platsen.

Polisen bekräftar nu till lokala tyska medier att det rör sig om åtminstone nio döda. Två personer saknas fortfarande. Ett dödsoffer är fortfarande kvar inne i vraket, meddelar polisen.

Lokföraren till det ena tåget är bland de döda, enligt polisuppgifter till radiokanalen Bayerischer Rundfunk. Den andra lokföraren saknas fortfarande enligt polisen.

– Tågen måste ha träffat varandra i mycket hög fart. Olyckan skedde i en kurva så förarna hade förmodligen inte ögonkontakt när kollisionen skedde, säger Tysklands trafikminister Alexander Dobrindt på en presskonferens.

Inträffade på svårtillgänglig plats

Omkring 80 personer har skadats i olyckan, varav 18 bedöms som allvarligt skadade. Bland offren är många troligtvis pendlare, rapporterar flera tyska medier. Det är sportlov i Bayern, så det fanns färre passagerare än vanligt på tågen.

Bilder från platsen visar ett massivt räddningspådrag vid platsen, med ambulanser och räddningstjänst. En bild visar visar hur räddningspersonal jobbar med att ta sig in i en del av det ena tåget, det blå-gultfärgade tåget har kört rakt ut bland snårig växtlighet. Olycksplatsen beskrivs av flera tyska medier som svårtillgänglig.

Söker fastklämda inne i tågen

Polisen sade vid klockan 11.00 att alla överlevande förts till sjukhus. Arbetet med att söka efter personer som sitter fastklämda efter kraschen pågick alltså fortfarande flera timmar efter det att olyckan inträffade.

I ett pressmeddelande från Bayerische Oberlandbahn, som driver de båda tågen, skriver operatörens vd att han tackar räddningstjänst och anställda för det snabba stöd man fått under morgonen.

– Olyckan var en stor chock för oss. Vi gör allt för att hjälpa resenärer, familjer och anställda, säger vd:n Bernd Rosenbusch.

”Svåraste olyckan på flera år”

Åtta räddningshelikoptrar ska ha anlänt till platsen, skriver Süddeutsche Zeitung. Polisen i området Oberbayern Süd skriver på Twitter att hundratals personer, från hela regionen, jobbar med räddningsarbetet efter att de två pendeltågen frontalkrockat.

– Detta är den svåraste olyckan vi har haft på flera år i den här regionen. Vi har många läkare, ambulanser och helikoptrar på plats, säger polistalesmannen Stefan Sonntag till nyhetsbyrån AP.

Ingen förklaring

Varken polis eller myndigheter har kunnat ge någon förklaring till hur olyckan kunde inträffa. 

Trafikminister Alexander Dobrindt menar att säkerhetstekniken och förhållandena på den olycksdrabbade sträckan borde ha förhindrat en olycka. Systemet infördes efter den allvarliga tågolyckan som inträffade nära Magdeburg 2011, då två tåg kolliderade.

– Systemet på den här sträckan är ett automatiskt system som finns i hela Tyskland. Det infördes efter den hemska olyckan 2011. Det här är ett automatiskt system som ska se till att en sådan här olycka inte ska kunna hända, säger Dobrindt på presskonferensen.

”En av de värsta olyckorna”

Trafikministern har varit i kontakt med förbundskansler Merkel. Regeringen uttrycker sitt stöd och skänker tankar och böner till de anhöriga, berättade han.

– Det är en svår dag i den tyska tågtrafikens historia. Det är en av de värsta olyckorna de senaste åren. Vi tackar naturligtvis räddningstjänsten som med stor skicklighet, och under de mest svåra förhållanden, lyckades rädda liv, sa Alexander Dobrindt.

Tyska myndigheter ska nu utreda orsakerna till olyckan. Bland annat ska man studera tre stycken så kallade svarta lådor som finns i tågen.

Vet du mer? Kontakta SVT Nyheter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.