Volkswagens nye koncernchef Matthias Muller. Foto: TT

VW börjar återkalla först 2016

Uppdaterad
Publicerad

Inte förrän i januari 2016 börjar Volkswagen att återkalla de manipulerade bilarna. Det avslöjar VW:s nye chef Matthias Müller i sin första intervju.

Denna vecka ska det tyska transportmyndigheten ta del av VW:s förslag till lösningar.

– Om de accepterar beställer vi reservdelarna. Om allt går enligt planerna kan vi börja med reparationerna i januari, säger Mülker.

Volkswagens utsläppsbluff

Eftersom det finns många olika varianter av bilarna, som också är olika för olika länder, krävs det inte ”tre lösningar utan tusentals”, enligt Müller.

Det är Frankfurter Allgemeine Zeitung, FAZ, som fått den första intervjun med Müller.

Sparprogram att vänta

En stor del av fordonen kan enligt honom återställas genom en enklare uppdatering av mjukvaran. I andra bilar krävs det komplicerade ingrepp i delar av fordonen.

– Till nöds bygger vi om. Naturligtvis gratis för kunden.

Arbetena ska vara klara till slutet av 2016.

De miljarder som återställandet kräver tas från pengar som kommer från ett radikalt sparprogram inom VW-koncernen.

Enligt FAZ skulle det ”bara” vara 9,5 miljoner fordon som är drabbade i världen, inte 11 miljoner som tidigare uppgetts. Müller svarar bara indirekt på detta och säger att det ”förhoppningsvis” blir färre än vad man varslat om.

Projekt kan avvecklas

Koncernen har öronmärkt motsvarande 60 miljarder kronor för att hantera skandalen. Många analytiker tvekar dock på att den summan kommer att räcka, eftersom bolaget förutom själva återkallelsen också riskerar åtal och stämningar.

De första rapporterna om ett väntande sparpaket kom i samband med ett möte med de anställda på fabriken i tyska Wolfsburg i går. Enligt FAZ kan sparåtgärderna tvinga bolaget att överge prestigeprojekt, som lyxbilen Phaeton och sportbilsmärket Bugatti.

Samtidigt står det klart att de 65 miljarder kronor som koncernen öronmärkt för att hantera skandalen inte kommer att räcka. Volkswagen riskerar åtal och stämningar i USA.

Volkswagen äger också fotbollslaget Wolfsburg och Muller flaggar också för att bolaget i framtiden kan tvingas minska sitt engagemang i klubben.

– Vi vänder på varje sten, säger Muller.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet