Foto: Skärmdump Twitter

FP:s pinsamma miss – stavade fel i skolreklam

Uppdaterad
Publicerad

Folkpartiet i Bräcke ville slå ett slag för ungas utbildning, men efter en stavningsmiss ifrågasätts nu i stället stavningskunskaperna i partiet.

När Folkpartiet i Bräcke släppte en reklamkampanj blev det lite fel. Reklamaffischerna som prydde kommunens bussar skulle slå ett slag för att skolan ska prioriteras. Och affischerna har väckt uppmärksamhet, men inte riktigt på det sättet som FP ville. I texten på affischerna står det ”barnen och ungdommarna”.

– Det är sådant som händer ständigt, även på stora nyhetsredaktioner till exempel. Men ibland får det väldiga konsekvenser, säger Per-Olov Olsson, ordförande för Folkpartiet i Bräcke.

Val 2014 – Mittnytt och Jämtlandsnytt

Affischerna borttagna

Per-Olov Olsson skickade själv in texten till reklambyrån bakom affischerna. Han säger att det blev ett missförstånd och att annonsen inte skulle ha gått ut.

– Texten jag skickade in var ett utkast. Sedan hörde jag plötsligt i fredags att det satt uppe på bussarna, då kontaktade jag reklamföretaget och bad dem ta ner allihopa.

Enligt Per-Olov Olsson hade han stavat rätt i utkastet men reklambyrån hade sedan ändrat och stavat fel.

Skolan är en av era hjärtefrågor, är det extra pinsamt för er?

– Ja, det är klart. Men samtidigt visar det på hur det går när personer som inte har tillräckliga kunskaper hamnar på fel platser i samhället.

På Twitter var man naturligtvis inte sen med att raljera över FP:s blunder.

”Vill Fp fortfarande ha språktest?”, frågar sig Yonna Waltersson, chefredaktör på Dagens Arena.

”Folkpartiet får F av mig”, skriver Jessica Schedvin, nyhetschef på Makthavare.se

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2014 – Mittnytt och Jämtlandsnytt

Mer i ämnet