Frågan är hur man ska få bort bilarna, som drivs med fossila bränslen, på femton år? Räcker förslagen som finns från de politiska partierna.
Förra veckan presenterade regeringen ett nytt bonussystem för miljöbilar. Från 2017 ska den som köper en miljöbil få rabatt medan fordonsskatten blir högre för den som köper en bil med hög bränsleförbrukning.
I Agenda debatterade näringsministern och centerledaren Annie Lööf med Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.
Enligt Annie Lööf är regeringens räcker regeringens förslag till nytt bonussystem en bra bit på vägen till en bensin- och dieselfri fordonspark.
– Det innebär en rejäl bonus till dem som köper miljöbilar eller laddhybrider. Dessutom har vi kvar fordonsskattebefrielsen för de miljöbilar som finns nu, sade hon.
Annie Lööf underströk att flera åtgärder krävs.
– Vi behöver få in fler miljöbilar och samtidigt ställa om fordonsflottan så att fordon, som drivs med fossila bränslen, blir lite dyrare – och skattebefria det förnybara, sade hon.
”En promille av utsläppen”
Enligt Åsa Romson är regeringens förslag sådana som Miljöpartiet också lagt fram. Men det räcker inte, menar hon.
– Till skillnad från alliansen är vi medvetna om att det här bara är en liten, liten del av fordonsflottans klimatutsläpp.
Alliansens förslag om en supermiljöbilspremie kommer bara åt en promille av fordonsflottans totala koldioxidutsläpp, hävdade Åsa Romson.
I stället lyfte hon fram den skatt på klimatutsläpp som Miljöpartiet föreslagit. Det skulle ha verklig effekt, vilket också stöds av forskningen, menar Åsa Romson. En sådan skatt skulle kosta bensin- och dieselbilisterna ungefär en hundralapp i månaden, berättade hon.
– Det ger femtio gånger mer effekt än ert förslag.
Även Annie Lööf lutade sig mot miljöforskarna och hävdade att det så kallade bonus-malus-system som regeringen vill införa har stöd i forskningen.
Bland annat hävdade centerledaren att det inte finns stöd i forskningen för att bensinskatten och koldioxidskatten borde höjas.
– Den är så pass hög i dag att det inte skulle innebära högre utsläpp som Miljöpartiet tycks tro. Det skulle bara innebära högre kostnader för dem som bor på landsbygden, sade Annie Lööf.
Orsaken att höjd bensin- och koldioxidskatt inte skulle minska bilåkandet är, enligt Annie Lööf, att det på landsbygden inte finns några alternativ till bilen, ett resonemng som Åsa Romson avfärdade som ”nonsens”.
Höjda bensinskatter minskar bilåkningen, menade Åsa Romson.