Foto: TT/SVT

Experten: Allt tyder på ett snabbt förlopp

Uppdaterad
Publicerad

Air Asia-planet som försvann under sin färd från Surbaya mot Singapore i söndags har hittats på grunt vatten utanför Borneo. Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll tror att planet flugit in i ett våldsamt oväder som fått piloten att tappa kontrollen över planet.

Planet hittades knappa 10 kilometer från den plats där det tappade kontakten med flygcentralen. Piloten bad om att få ändra flygrutt för att undvika ett oväder strax innan det försvann från radarn, men nekades.

Snabbt händelseförlopp

Att planet tappade kontakten så kort efter kommunikationen tror flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll beror på att piloten mötte något som plötsligt gjorde att han förlorade kontrollen över planet.

Försvunnet Air Asia-plan

– Det mest sannolika är att piloten flög in i en åskcell med kraftiga vindar och turbulens. Och om ett plan med hög hastighet flyger in i en sådan så bryts det troligtvis sönder av vädrets krafter, säger Hans Kjäll.

Kropparna som hittats i havet bar inte flytvästar, vilket tyder på att händelseförloppet gick fort och att man inte hann vidta åtgärder enligt flygsäkerhetsexperten. Att kropparna inte är särskilt skadade tyder på att planet gick sönder i luften och inte kraschlandade i vattnet.

Stormar och åska vanligt i området

Både detta plan och Malaysian Airlines planet MH370 som är försvunnet sedan mars i år flög över områden i Sydostasien. Dessa områden har ofta tropiska stormar, tyfoner, som bildas över varmt vatten.

– När dessa tyfoner bildas skapas kraftiga åskoväder och stora vindsnurror, säger Kjäll.

Lättare att hitta svarta lådor i grunt vatten

Air Asia-planet har hittats på grunt vatten och det underlättar utredningen.

– Att det inte gått så lång tid och att vattnet är grunt gör det lättare att pejla de svarta lådorna, säger Kjäll.

Långt ifrån alla plan är utrustade med teknik som hela tiden sänder information. Men man har nu börjat titta på ett sådant säkerhetsarbete, speciellt efter det försvunna flygplanet MH370.

– Man undersöker möjligheterna att skicka data hela tiden istället för att samla allt i svarta lådor. Men det tar tid, säger Kjäll.

”Var inte oroliga”

Enligt Hans Kjäll har riskerna i flygtrafiken inte ökat. Året har haft färre antal haverier än genomsnittet, men olyckorna som inträffat har haft ovanligt allvarliga konsekvenser.

– Mitt råd är att man inte ska vara orolig. Antal olyckor är färre men passagerarna som flyger är fler, säger Kjäll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Försvunnet Air Asia-plan

Mer i ämnet