Ryssland ska bli självförsörjande på representationsåk. Redan i somras utfärdade premiärminister Medvedev ett förbud för kommunal- och statstjänstemän att köpa utländska bilar. Det drabbar särskilt Mercedes som är populär bland ryska pampar.
Det hela kan ses som en markering mot väst. Men västligt teknikkunnande och västliga förebilder spelar en stor roll för Putins nya lyxbil som ska likna en Rolls Royce Phantom – men vara ännu längre, enligt Süddeutsche Zeitung.
Svara med samma mynt
Nu körs han i en bepansrad Mercedes S 600 Guard, som kostar ungefär en miljon euro, men det passar inte hans image idag när EU inför ekonomiska straffåtgärder mot Ryssland – och Ryssland försöker svara med samma mynt.
Den inhemska lyxbilen ska heta Kortege och ska presenteras vid årsskiftet och vara klar för användning 2017. Ett 80-tal skisser till bilen har sänts in av utländska designers. Putin har själv deltagit i att välja ut den segrande modellen.
Tsar-motor
Det har en synnerligen stark motor som kallas ”tsar-motorn” – en hänsyftning på Rysslands forna makt. Den är en V12 turbomotor på sex liter som ger 850 hästkrafter. Bilen är fyrhjulsdriven och motorn ska senare användas i både civila och militära flygplan. Hans nuvarande bil uppges bara ha cirka 520 hästkrafter.
Trots försöken att vara oberoende av väst är det västliga firmor som hjälpt till att ta fram bilen. Och den ryska konstruktören NAMI:s ingenjörer har utbildat sig i Storbritannien, Tyskland och Österrike.
Bush körde Putins Volga 1956
En nyckelroll har tyska Porsche haft. Redan på Sovjettiden hjälpte Porsche en sovjetrysk bilfabrik att ta fram en bilmodell: Lada Samara.
Den nya statslimousinen är del av ett projekt med en hel uppsättning nya bilmodeller, alltså även kompaktmodeller och familjebilar.
Putin själv uppges privat ha två veteranbilar. Bland annat en Volga årsmodell 1956 som han till och med lät president George W. Bush köra vid ett statsbesök 2005 – då relationerna mellan öst och väst var annorlunda.