Bel Pesce är i Stockholm för att prata om socialt entreprenörsskap. Foto: SVT

Socialt entreprenörsskap – en trend i tiden

Uppdaterad
Publicerad

Bel Pesce blev etta på bestsellerlistan i Brasilien år 2012 med e-boken ”The Girl From Silicon Valley” med två miljoner nedladdningar och 50 000 sålda böcker. Hon är något av en guru när det gäller socialt entreprenörsskap. Nu på besök i Stockholm.

Bel Pesce blir stoppad på gatan hemma i São Paolo och folk ber henne om att skriva sin autograf.

Hon är ett affischnamn när det gäller socialt entreprenörsskap; att göra något gott för världen, samtidigt som det går att tjäna pengar på det.

– Vår affärsmodell är att skapa något som möter ett behov. Jag har aldrig fokuserat på pengarna utan på bra produkter.  Pengarna kommer automatiskt när man hjälper människor, säger Bel Pesce på besök i Stockholm under webbdagarna den 19 – 20 mars.

Växande global rörelse

Socialt entreprenörsskap har blivit en allt större global rörelse. Det handlar om företagare med kreativa lösningar på samhällsproblem, uppfinningar som ekologiska toaletter och solceller, som renar vatten exempelvis.

– En social entreprenör är en person som har fokuserat på ett samhällsproblem, och som har kommit på en ny innovativ lösning för att förändra det. Egentligen är det precis som en traditionell entreprenör, det är samma egenskaper som gäller. Passion, drivkraft och förmågan att mobilisera många runt en idé, säger Maja Frankel, som är Skandinavienchef för Ashoka, världens största organisation för socialt entreprenörsskap

Det som skiljer är just ordet social. Intentionen är alltid att förändra ett samhällsproblem. Det är så framgång och vinst mäts, hur mycket av problemet som har förändrats menar Maja Frankel.

Hur märker du att socialt entreprenörsskap är en växande trend?

– Sociala entreprenörer har alltid existerat, från Florence Nightinggale till ytterligare ett hundratal andra personer, som alla har kommit på viktiga lösningar till nytta för hela samhället. Vi märker en växande trend på det ökande trycket.  Men det är det en lång väg kvar för en social entreprenör att lyckas på samma sätt som en traditionell entreprenör ofta gör. Den nya infrastrukturen finns inte riktigt än, säger Maja Frankel.

Behöver inte leda till förändringar

Kritiker menar att den här typen av företagande bara lindrar symptomen på sociala problem och inte leder till förändringar på djupet. Det finns inte någon ”quick fix” på exempelvis sanitetsproblem, utan det måste ske politiska lösningar för att komma åt samhällsproblemen på ett djupare plan.Det är länderna själva som bör ta tag i sina samhällsproblem och inte företag och innovatörer, hävdar kritikerna.

Den kritiken bemöter Bel Pesce så här:

– Man kan fungera som ett vitaminpiller och göra människor starkare. Eller ha samma effekt som en värktablett och lindra befintliga symptom. Jag vill vara ett vitaminpiller och hjälpa människor att bygga egna lösningar, säger Bel Pesce avslutningsvis.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.