Det är Angela Merkels stödparti CSU i Bayern som driver frågan att utländska bilister ska betala avgift när de kör på de tyska motorvägarna, autobahn.
”Tyskar får betala i andra länder”
– Vi tyskar får betala avgifter när vi kör på motorvägar i nästan alla andra länder, varför ska det då vara gratis när utlänningar kommer hit och kör på våra motorvägar, säger Horst Seehofer, CSU:s partiordförande och regeringschef i delstaten Bayern.
Hans krav har väckt jubel på valmötena i södra Tyskland. Pengarna som kommer in från motorvägsavgifter skulle användas till att rusta upp vägnätet i Tyskland.
Ultimatum
Det som gör det besvärligt för förbundskansler Angela Merkel (CDU) är att hennes stödparti framför kravet på motorvägsavgifter som ett absolut krav för att fortsätta stödja Merkels koalitionsregering efter valet.
– Vi har fått ett starkt mandat från våra väljare för att driva det här kravet och jag kommer inte svika vårt vallöfte, säger Horst Seehofer (CSU).
Sedan tidigare finns här motorvägsavgifter för alla lastbilar, både tyska och utländska.
Merkel säger nej
Motorvägsavgifter som det hänvisas till i den tyska debatten i bl.a. Frankrike, Italien och Schweiz gäller alla bilister, både inhemska och utländska. Men nu vill CSU införa avgifter på de tyska motorvägarna enbart för utländska bilister.
Förbundskansler Angela Merkel har hittills sagt bestämt nej, eftersom motorvägsavgifter för enbart utlänningar skulle vara diskriminerande och strida mot EU:s regler som kräver att alla EU-medborgare behandlas lika.
– Jag kan inte tänka mig att införa motorvägsavgift för tyska privatbilar och då kan vi inte införa det för utlänningar från andra EU-länder, förklarar Angela Merkel. Det skulle EU-kommissionen aldrig godkänna, säger hon.
Vill kringgå EU
Men efter valframgången för CSU i delstatsvalet förra söndagen måste CSU visa att de förmår driva igenom några frågor på riksplanet. Partiet påstår nu att det går att kringgå EU-reglerna genom att låta dela ut ett ”motorvägsmärke” till alla som betalar tysk fordonsskatt, medan utländska bilister skulle behöva köpa det särskilda ”motorvägsmärket”.
Så räkna med att diskussionen kommer att fortsätta här i Tyskland om utländska privatbilister ska behöva betala avgift för att köra på autobahn i Tyskland