Foto: TT

Olycksfärjan är i säkerhet

Uppdaterad
Publicerad

M/S Amorella har anlänt till Mariehamn och förtöjt vid kajen på Åland.

Fartyget M/S Amorella var på väg från Åbo till Stockholm via Mariehamn när det gick på grund vid 11.30-tiden.

Fartyget tog sig sedan för egen maskin till Mariehamn där det nu har anlänt, det uppger befälhavaren för bogserbåten Harald som assisterade Amorella till SVT Nyheter.

– Färden gick helt normalt, utan några som helst problem, faran är nu helt över. Vi har avslutat ärendet, säger Dag Lindholm, befälhavare på bogserbåten Harald.

Förhållandena under turen till Mariehamn var gynnsamma.

– Det var lite sjö men det var inte speciellt hårt, säger Dag Lindholm.

Fartyget anlände strax innan midnatt, svensk tid.

De passagerare som ska till Sverige åker sedan med ett annat fartyg, Rosella, mot Sverige under kvällen.

SVT talade med flera passagerare, de flesta verkade ta incidenten med lugn.

–Ljuset blinkar till två gånger och sedan blev det svart. Först drev vi åt ena hållet, sedan åt andra sidan och så sedan satt vi fast, berättar Robert Ekström för SVT.

Enligt honom har man stängt barerna ombord, men passagerarna serveras mat.

– Några går omkring med flytvästar på sig, men det är ganska lugnt.

Dykare inspekterade skadorna

Under eftermiddagen besiktigade dykare skadorna på fartyget, därefter lyckades det alltså komma loss och gå för egen maskin.

Strömförlusten, en så kallad blackout, är orsaken till att fartyget förlorade styrförmågan, men varför den inträffade är okänt.

– Det är konstaterat ett smärre läckage i en barlasttank. Men det läcker inte in vatten i själva fartyget, säger Helena Kneck, informationsansvarig på Viking Line i Sverige.

M/S Amorella byggdes 1988 och 170 meter långt. Fartyget tar 2.480 passagerare och 450 bilar. Båten har en besättning på 150 personer.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.