Fjäril av arten Pseudozizeeria maha.

Radioaktiva blad gav fjärilar missbildningar

Fjärilar som matats med blad från området kring Fukushima drabbas av missbildningar och lever kortare. Dessutom visar sig defekterna vara ärftliga. Men ny forskning visar att generationen efter kan räddas om de får äta obestrålade blad.

Forskare har undersökt hur fjärilar påverkas av att äta blad från städer runtomkring Japans havererade kärnkraftverk Fukushima. Man har tidigare upptäckt olika typer av mutationer bland fjärilar som fått äta blad från ett närmare område kring det havererade kärnkraftverket. SVT Vetenskap skrev om detta för lite drygt två år sedan. http://www.svt.se/nyheter/varlden/muterade-fjarilar-efter-fukushima

I den nya studien, som publiceras i tidskriften BMC Evolutionary Biology, har man tittat på hur fjärilar påverkats av att äta blad med en mycket lägre stråldos än man undersökt tidigare. Bladen har samlats in under 2012, alltså ett år efter kärnkraftsolyckan, från sex olika områden som ligger på olika avstånd (59 km till 1760 km) från olycksplatsen.

Mindre vingar av strålning

Experimentet gjordes i två steg. Först gav man de strålningskontaminerade bladen till fjärilarna för att undersöka hur länge de levde och hur det påverkade deras utveckling. Det visade sig att levnadslängden för fjärilarna var beroende av hur mycket cesiumstrålning som hade mätts upp i bladen de åt. De fjärilar som fått blad med högst cesiumhalt levde kortare, växte mindre och drabbades av missbildade vingar. Att fjärilar får missbildningar av cesiumbestrålade blad har man vetat sedan tidigare, men denna nya forskning visar att även de som ätit blad med låga doser fått skador.

– Det här visar allstå att djurlivet förmodligen har skadats även av låga strålningsdoser, säger professor Joji Otaki som varit med och skrivit artikeln.

Hoppfullt för kommande generationer

I den andra delen av experimentet har forskarna tittat på hur nästa generations fjärilar påverkats av de bestrålade bladen. Tidigare har man trott att strålningen framförallt skadat generna och därför förväntas även fjärilarnas avkomma födas med skador. Men resultaten tyder på att det inte nödvändigtvis behöver vara såhär.

Hälften av fjärilarnas avkommor fick en helt vanlig diet av obestrålade blad medan den andra hälften fick bestrålade blad från Fukushima-området. De fjärilar av generation två som fick de obestrålade bladen visade sig leva ungefär lika länge oavsett vilken typ av blad deras föräldrar fått. Den enda skillnaden var att de vars föräldrar hade ätit bestrålade blad fick något mindre vingar. Men de fjärilar som fått samma typ av strålningskontaminerade blad som sina föräldrar fick däremot ännu kraftigare missbildningar.

Forskarna drar slutsatsen att den skadliga effekten av att äta föda som utsatts för strålning är betydande, även vid relativt låga doser, och att detta kan föras vidare till nästa generation. Men skaderisken kan alltså minimeras genom att generationen efter får äta mat som inte utsatts för strålning. Detta visar att åtminstone några av de förändring som man tidigare trott berott på mutationer förmodligen inte är genetiska, utan rent fysiologiska och därmed kan hävas genom ändrad kost.