Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

WHO-forskare varnar för energidryck

Försäljningen av energidryck ökar i Sverige och har mer än fördubblats de senaste åren. Nu går forskare från Världshälsoorganisationen WHO ut med en varning för att energidryckernas hälsorisker bör tas på allvar, speciellt bland unga människor.

Energidrycker marknadsförs ofta som uppiggande vitaminbomber som ska öka din fysiska och mentala förmåga. Men i samma takt som de blivit vanligare bland unga, som gärna blandar dem med alkohol, har det börjat pratas om hur överdriven konsumtion kan leda till livshotande tillstånd för personer med hjärtfel. Nu går forskare från Världshälsoorganisationen WHO ut med en varning.

Det farliga koffeinet

Koffeinförgiftning kan ge symptom som hjärtklappning, kräkningar, krampanfall, och i värsta fall finns risk för dödsfall, varnar WHO-forskarna. Oro för den typen av allvarlig förgiftning är dock överdriven, enligt svenska Livsmedelsverkets toxikolog;

- Riktigt stora intag av koffein kan ge svår förgiftning och till och med leda till döden, men sådana intag går inte att få från drycker som energidrycker och kaffe. Volymen som behöver drickas gör detta omöjligt.

Problemen med just energidrycker beror delvis på det höga koffeininnehållet. Men även på att energidrycker kan konsumeras snabbt, till skillnad från hett kaffe. Det gör att de är mer sannolika att orsaka en lättare koffeinförgiftning för den som är känslig.

– Ja, visst är det så. Energidrycker är ju dessutom söta och goda vilket lockar unga människor. Kaffe är inte så insmickrande, de flesta får vänja sig innan de börjar tycka om det, säger Ulla Beckman Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket.

Enligt rapporten från WHO-forskarna dricker 30 procent av alla vuxna, 68 procent av alla tonåringar och 18 procent av alla barn under tio år inom Europa energidrycker. Mer än 70 procent av de unga vuxna (18 till 29 år gamla) som dricker energidrycker blandar dem dessutom med alkohol, enligt en studie gjord av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA).

Väl underbyggda farhågor

Forskarna, som är anställda vid WHO:s avdelning för nutrition och fetma, har gått igenom den forskning och litteratur som finns om hälsoriskerna med energidryck.

– Vi har kommit fram till att allmänhetens oro för de potentiellt hälsoskadliga effekterna av en ökad konsumtion av energidryck är väl underbyggd, skriver forskarna i rapporten.

Enligt ett register i USA som kallas the National Poison Data System handlade 4854 samtal mellan 2010 och 2011 till den amerikanska motsvarigheten till giftinformationscentralen om just energidrycker. Nästan 40 procent av dem gällde dessutom alkohol som blandats med energidryck.

Ulla Beckman Sundh har själv varit medförfattare till en artikel som WHO-forskarna refererar till i sin rapport där man undersökt huruvida man kunde länka ohälsa och ett antal dödsfall till energidryckskonsumtion. Hittills har man dock inte kunnat se några samband mellan dessa två parametrar.

– Det WHO-forskarna säger stämmer relativt väl överens med vår syn på energidryck, säger hon.

– De bör inte användas som en törstsläckare eller som vätskeersättning efter träning. Att blanda energidryck med alkohol blir dessutom extra problematiskt eftersom man då maskerar graden av berusning.

Begränsningar diskuteras

– Som de skriver i artikeln så kan risken för akuta koffeineffekter vara större för just energidrycker än för andra koffeinkällor. Det diskuteras en hel del inom både Sverige och EU att man ska kunna begränsa möjligheten att tillsätta koffein i livsmedel, säger Ulla Beckman Sundh.

I sin rapport lägger forskarna fram ett antal förslag på hur man kan minska riskerna med energidrycker. Bland annat en övre gräns för koffeininnehåll i drycker, utbildning av sjukvårdspersonal att vara uppmärksam på tecken på överkonsumtion av energidryck samt en begränsning av hur energidrycker får marknadsföras mot unga människor.