– Det där var inte speciellt trivsamt och inget som vi i klubben ställer oss bakom. Det är inget sätt vi skulle marknadsföra en match med Skellefteå hockey mot Modo, HV71, eller Luleå. Jag ska lyfta frågan med CHL, säger Skellefteå AIK:s klubbdirektör Pea Israelsson till SVT Sport.
Det är en av CHL:s tunga sponsorer, maskinuthyrningsföretaget Cramo, som tagit initiativ till bilderna. Cramo finns i ett dussintal länder i Europa. Anders Collman är presskontakt på företaget.
”Ganska ogenomtänkt”
– Det var ganska ogenomtänkt och det är väl precis det som det är. Ogenomtänkt. Tanken var att göra något kul, men det var klantigt att inte förutse reaktionerna. Cramo är ett grabbigt företag, men inte ett sexistiskt företag. Då är det lite naivt att inte förutse att några kan tolka det på det viset.
Frölundas ordförande Mats Grauers är upprörd över bilderna.
– Det stämmer absolut inte med vår värdegrund. Vi hade inte använt vårt varumärke på det sättet när vi bestämmer eller har möjlighet att påverka. Vi har redan kontaktat bolaget som driver CHL och framfört att vi inte tycker att man ska marknadsföra våra matcher på det här sättet, säger Mats Grauers.
Kampanjen stoppades av CHL
Szymon Szemberg är operativ för CHL. Han meddelar nu att kampanjen är stoppad.
– Det var inte bra och vi har tagit bort bilderna. Vi pratade med vår marknadspartner som signar sponsorer och vi kom omedelbart överens om att stoppa kampanjen.
Är den helt stoppad nu?
– Ja.
Hur kommer det sig att man körde kampanjen från början?
– Det kan jag inte svara på. Men sådana saker får inte upprepas igen och CHL måste vara informerad om alla planer som sponsorer har. Detta var inte bra och det kommer inte att upprepas.