Enligt förbundet är den nya strategin en framgång. Inom loppet av bara några dagar har det sålts över 13 000 biljetter till VM-kvalmatchen mot Vitryssland den 25 mars.
”Dessutom är ju tidpunkten, en lördag klockan 18.00, naturligtvis betydligt mer attraktiv. Jag hoppas på mellan 35 000 och 40 000 åskådare och med tanke på tidpunkten och dagen är möjligheterna för familjer och föreningar att se matchen bättre”, säger förbundets kommunikationschef Niklas Bodell i ett pressmeddelande.
När Sverige mötte Bulgarien på Friends i oktober slogs publikbottenrekord för tävlingslandskamper sedan landslaget flyttade in på nya nationalarenan 2012. Knappt 22 000 personer kom vilket innebar att fler än hälften av platserna stod tomma. Då började matchen sent på kvällen vilket lagkapten Andreas Granqvist kommenterade.
– Det är inte jättemånga barnfamiljer och det får man ha förståelse för när matchen börjar kvart i nio.