– Det här är ett jättefint fönster som gör det möjligt att visa upp vår stad för folk som inte känner till den, säger Johan Hermansson, turistdirektör i Malmö stad.
Först och främst kommer Malmö att locka fotbollsintresserade som vill se matcher, menar Hermansson. Men den stora vinsten bedöms vara mer indirekt – surret om Malmö och en stolthet bland Malmöbor.
– Stoltheten över sin stad är betydelsefull när det gäller att göra folk nyfikna på den. Vi räknar också med att Malmö nämns mer och att bilder syns i nya sammanhang. Det får folk att intressera sig för staden i framtiden, säger Hermansson.
Stolt kommunalråd
Sveriges fotbollshuvudstad. Så beskriver kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) Malmö på Twitter. Hon var en av 20 000 som satt i det himmelsblåa och jublande publikhavet.
– Resultatet inger verkligen respekt. Både FC Rosengård och MFF vann SM-guld förra året och båda spelar nu i Champions League, därför är Malmö Sveriges fotbollshuvudstad, säger hon till TT.
– Nu behöver man inte åka ut i Europa eller se på tv för att följa CL. Det räcker att man tar sig till Malmö, fortsätter hon.
Medier viktiga
Johan Hermansson spår effekterna genom att luta sig mot erfarenheter från andra internationella evenemang i Malmö, till exempel Eurovision Song Contest 2013 och juniorvärldsmästerskapet i ishockey i fjol.
– Utöver rapporteringen om själva evenemangen skickas journalister hit för att skildra stadens övriga utbud. Det är mycket mer än bara fotbollen som kommer att synas för omvärlden, säger han.
Men han vågar inte ge sig på en uppskattning av värdet i kronor och ören.
– Det blir för mycket gissningslek. Men vi vet att det här får positiva turistekonomiska effekter.