Hockeypappan: ”Det är helt åt skogen”

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s expert Mikael Renbergs angrepp mot ungdomshockeyn har fått mothugg från klubbarna i SHL och Svenska Ishockeyförbundet.

Men hockeypappan Andréas Näsman, 55, delar helt Renbergs bild.

”Jag tycker synd om de här barnen som får brustna hjärtan i allt för tidig ålder”, säger han.

Intresset för ishockey har alltid funnits inom Andréas Näsmans familj. Hans pappa var till exempel ordförande i Björklöven och en av dem som värvade Hans ”Virus” Lindberg till klubben. Därför föll det naturligt att Andréas två söner också började spela ishockey.

Men för tre år sedan tappade Marius, då tio år, suget för ishockeyn.

– Han brann för ishockeyn men det intresset slocknade helt. När han var tio år så åkte laget på en cup i Karlstad. De gick in för att vinna och lämnade sex spelare hemma. Jag trodde först att jag hade hört fel. Tränaren skyllde på att de inte kunde åka fler men det kollade jag var upp och det var inte sant, säger Andréas Näsman.

”Helt åt skogen”

När nästa säsong skulle börja ville Marius inte vara med längre. Nu håller familjen på att sälja hans utrustning.

– För bara några dagar sedan lade vi ut hans utrustning för försäljning och när vi gick igenom grejerna så såg jag en klump i halsen på honom. Det är jättetråkigt, säger Näsman.

Mikael Renberg sade att ”eliten skiter i bredden”. Delar du den bilden?

– Ja. Utan att veta hur alla klubbar jobbar men generellt sett, ja.

Vad ser du för lösningar på den här problematiken?

– Ledare måste utbildas och klubbarna måste ta sitt ansvar och införa någon policy inom föreningen. De ledare som inte lever upp till den får lämna klubben. Naturligtvis måste man tillgodose de bästa spelarna men att i tidig ålder markera vem som är bra och vem som är dålig... det tycker jag är helt åt skogen.

SVT Sport har pratat med klubben. De har fått bemöta kritiken men delar inte Näsmans uppfattning.

Se inslaget i klippet ovan!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.