Tre etapper är avverkade av orienteringsklassikern O-ringen i Kristianstad. På onsdagen är det vilodag.
Den sju månader ”gamla” vd:n Henrik Boström har detaljstuderat de senaste upplagorna och ser flera brister. Nu gör han något som är oerhört känsligt inom orienteringskretsar. Han offentliggör kritik av det egna arrangemanget, orienterarnas flaggskepp.
– Det krävs förbättringar och utveckling inom flera områden om O-ringen ska vara ett attraktivt motionsevenemang. Vi orienterare glömmer lätt att hälften av våra kunder är vanliga motionärer som bara orienterar under O-ringenveckan, säger Henrik Boström.
Femårig utvecklingsplan
Det nye vd:n är inte rädd för att skapa debatt.
– Jag förstår om detta är känsligt eftersom man inom orienteringsfamiljen, som lätt kan uppfattas som en sluten sekt, är väldigt förlåtande mot varandra när det handlar om egna arrangemang. Men jag anser att det är viktigt att våga vara ärlig när det handlar om O-ringens brister. Därför inleder vi nu en femårig utvecklingsplan, säger Boström.
Han syftar främst på att skapa bättre marknadsföring och göra det enklare att delta för den oinvigde orienteraren.
– Det går exempelvis inte att informera om att en etapp avgörs några kilometer nordöst om Bromölla. Vanliga ”Svenssons” förstår inte vad vi håller på med, säger Henrik Boström, som även vill få med funktionshindrade och utvecklingsstörda.
Beredd att byta namn
Han säger att han fått med sin centrala organisation, som i framtiden ska leda och samarbeta med olika arrangörer, på tankarna. Han är också beredd att byta namn.
– O-ringenveckan ska vara samlingsnamnet för veckans olika tävlingar och event. Orienteringstävlingen blir det ”blå bandet” som kanske återfår det uppskattade namnet 5-dagars.
O-ringen har inte alls fått samma skjuts av motionstrenden som liknande evenemang, där anmälningslistorna fylls snabbt.
– Hittills har vi inte haft anmälningstak. Men det är kanske dags att införa det även i O-ringen för att skapa en exklusiv känsla av att få vara med, säger Henrik Boström.