Vattenfalls förlust kan påverka framtida svenska skidframgångar

Uppdaterad
Publicerad

Bara för två dagar sedan stod en stolt vd i Vattenfall, Magnus Hall, och poserade med Charlotte Kalla och pratade sig varm om det samarbete hans företag har haft i 20 år med svenska skidförbundet. I dag meddelade samme vd att Vattenfall redovisar en förlust på 19,4 miljarder kronor och ska spara 3 miljarder nästa år. Om skidförbundets pengar finns inbakade där eller inte är osäkert...

– Att ha en sponsor som finns där, i både vått och torrt, betyder att inga årskullar går förlorade, vilket kan vara risken om sponsorer hoppar av, sa Jens Byggmark på pressträffen Skidforum i tisdags.

Nu är det vått som gäller – med stora besparingspaket på Vattenfall.  Och då blir det upp till bevis om Skidförbundets trogna partner kommer att finnas där även efter nuvarande avtal  (sommaren 2015)  går ut.

Vattenfall själva har inga planer på att avsluta sitt samarbete med Skidförbundet men kan inte lova att det kommer se likadant ut i framtiden.

”Ser över våra avtal hela tiden”

– Vi har ett avtal som vi håller oss till. Jag drar inte några förhastade slutsatser i dag. Vi är nöjda och glada med samarbetet med skidförbundet. Men det är klart att vi ser över våra avtal hela tiden och alla måste ju dra sitt till stacken, säger Annika Bränning, sponsringsansvarig på Vattenfall,  till SVT Sport.

Om alla ska dra sitt strå till stacken när det gäller besparingar i Vattenfall, kan det betyda en förändring även vad gäller sponsoravtalet med skidförbundet?

– Det kan jag ju inte spekulera i nu men vi ser hela tiden över våra sponsoravtal.

På skidförbundet har man länge vetat om Vattenfalls ekonomiska problem och dagens besked kom inte som någon kalldusch och hoppas att det inte ska påverka deras relation med sin huvudsponsor.

– Det är klart att det ju tråkigt att se att de gör en förlust. Vi vet att det har varit tuffa besparingar en lång tid på Vattenfall, och att de blir än mer nogranna att prioritera pengarna på rätt saker. Men vi  har en lång historik. De har stöttat oss i med och motgång och vi har försökt göra det vi kan i med och motgång. Jag har stor förhoppning att det inte har någon större påverkan, säger skidförbundets förbundsdirektör Niklas Carlsson till SVT Sport.

”Kan påverka oss”

Vattenfalls nye vd Magnus Hall presenterade i dag ett besparingspaket på hela tre miljarder kronor för nästa år. Det innebär givetvis  att man måste spara på alla områden.  På skidförbundet är man medvetna om det.

– Helt klart kan det påverka oss i deras sätt att aktivera sitt sponsorskap för att få ut det mesta av det. Men det är för tidigt att sia om. Vi upplever att vi har väldigt mycket positiva värden för Vattenfall i vårt samarbete, så jag känner mig trygg i det och hoppas att vi kan ha ett bra samarbete på lång sikt,säger Niklas Carlsson.

Skidorna är ett av de viktigaste skyltfönstren för Vattenfall och har proriterats förr och kommer så göras i framtiden menar sponsringsansvarig  Annika Bränning.

– Vad gäller sponsoravtal så är ju det med skidförbundet ett av de viktigaste vi har. Vi har haft det länge så det ligger högt på vår prioritering.

Skidförbundet ska inte vara oroliga idag då?

– Nej, vi håller oss till de avtal vi har och vi ser framåt mot Falun 2015. Vi firar ju 20 år med skidförbundet och vi har varit med i både med och motgång, säger Bränning.

Konstruktiva samtal

Avtalet med Vattenfall löper över den här säsongen och slutar nästa sommar. Men någon stor oro över hur kommande förhandligar om ett nytt avtal kan komma att försvåras har inte Niklas Carlsson.

– Vi har ju pågående diskussioner hela tiden där vi utvärderar och värderar vårat samarbete. Jag tycker att vi har väldigt konstruktiva samtal rörande framtiden också. Vi har en stor tro på att vi kommer ha en lång framtid med Vattenfall.

Skidförbundet vill inte avslöja hur som del av deras budget som baseras på de pengar som avtalet med Vattenfall inbringar. Men helt klart är att det är en bärande del i verksamheten.

– Alla sponsorerna är väldigt viktiga för oss, de bekostar ju i stort sett all vår elitverksamhet som är kopplad till landslagen, självklart som huvudsponsor har Vattenfall en större roll och vi är oerhört tacksamma för det långsiktiga samarbete vi haft med Vattenfall.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.