Louise Bourgeois räknas som en av 1900-talets stora konstnärer, men blev känd och erkänd först sent i sin karriär, skriver tidningen.
Till New York på 30-talet
Född i Frankrike flyttade hon till New York under 1930-talet. Under sitt långa och omfattande konstnärskap har hon ofta utforskat personliga erfarenheter, inte minst från sin barndom.
Bourgeois skulpturer i trä, stål och sten hade en bredd i stil, men fokuserade ofta på kroppens behov av näring och skydd från en skrämmande värld.
”Maman” mest känd
1968 väckte hon stor uppmärksamhet med sin skulptur ”Fillette” (liten flicka), en fallosskulptur i latex. Men hennes förmodligen mest kända är förmodligen ”Maman”, hennes stora svarta jättespindlar varav en finns att se i Wannås skulpturpark i Skåne.
”Maman” är nästan tio meter hög och visades för första gången på Tate Modern i London 2000.
I september i fjol visades hennes senaste verk på Galleri Andersson/Sandström i Stockholm.
”Världen har förlorat en av sina största begåvningar, en artist vars arv kommer att påverka flera kommande generationer konstnärer. Våra tankar idag går till Louise Bourgeois familj och vänner”, skriver Andersson/Sandström i ett pressmeddelande.
Louise Bourgeois dog av en hjärtattack på Manhattan, där hon bodde.
Kulturnyheterna