– Precis som det låter är det både en konsert och en stor skulptural mekanisk installation där vi låter publiken komma och gå som den vill, med ett antal 1600-talsinspirerade arior som framförs av Elisabeth Wärnfeldt, berättar Peder Bjurman, som står för manus och regi:
– Tanken är att publikens önskningar ska ge liv till en jättelik svävande varelse, som också skulle kunna tolkas som en metafor för vår gemensamma samhällskropp.
Det interaktiva allkonstverket bygger på ett samarbete mellan Zirkus Loko-Motiv som svarar för skulptur och medverkande, The great learning orchestra som står för musik och solister, och FMR production som har skapat konceptet.
– Jag har hållit på så pass länge och gjort vanlig talteater också. Numera är jag mest intresserad av den här typen av udda cocktails av blandformer, säger Peder Bjurman.
Science fiction-roman från 1600-talet
Inspirationen till verket kommer från The blazing world. En slags science fiction-roman från 1600-talet, skriven av Margret Cavendish, hertiginnan av Newcastle.
– Det som är häftigt med henne är att hon är en tidig feminist, hon bröt sig in med våld, mer eller mindre, i The royal society of science. Hon var en udda och excentrisk person, som tyckte om att uppträda naken på stora fester, något hon kunde tillåta sig själv eftersom hon var hertiginna, säger Peder Bjurman.
Handlingen i The blazing world kretsar kring en kvinna som blir kejsare i en parallell verklighet befolkad av diverse talande djur och sedan leder en invasion mot England med hjälp av fiskmän, u-båtar och fågelmän. Kejsarinnan lägger grunden för ett samhällsbygge som så småningom börjar uppvisa en del fascistoida tendenser.
”Fascinerande med utopier”
Utopins dragningskraft och inneboende problem har intresserat Peder Bjurman.
– Jag tycker det är fascinerande med utopier, men de är också rätt obehagliga när de väl infaller. De är bra som dröm men när man väl hamnar i ett idealsamhälle tror jag man ska vara väldigt försiktig, menar Peder Bjurman.