– Det är väldigt glädjande att broadcast fortsätter att locka stora tittarskaror och samla så många människor, säger Christer Mellstrand, tillförordnad marknadschef, till SVT Nyheter.
I fjol sågs Kalle Anka av 3,4 miljoner. Även 2014 var det 3,7 miljoner, och 2013 drygt 3,5 miljoner. Susanna Balsvik, planeringschef på SVT, konstaterar att siffran håller sig i stort.
– Varför det var en liten dipp 2015 är svårt att säga. Men det är härligt och roligt att det är en tradition att det fortfarande lever vidare.
Placeringen på ”topplistan” bland SVT:s program verkar variera beroende på hur populär Melodifestivalen är olika år. Innan förstaplaceringen 2014, får man leta till 1999 efter den senaste toppnoteringen för Kalle.
Av alla dem som såg på tv under tiden som Kalle Anka visades, valde 97 procent av tittarna att titta på Kalle Anka och årets julvärd som var Sanna Nielsen.