Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Andreas Idén/Joakim Hallgrim Rückert/SVT

80-talets färganalys är tillbaka: ”Bara början på fenomenet”

Uppdaterad
Publicerad

Färganalys, en metod för att med hjälp av färgtonen i hud, hår och ögon avgöra om du är sommar, vår, vinter eller höst var stort under 80- och 90-talet och har nu gjort comeback i stor skala bland unga.

För ungefär ett år sedan upptäckte Lisa Rogalin, vd på The style academy som jobbat med färganalys sedan 2016, att Tiktok fylldes av videor med unga tjejer som tipsar om hur man bäst hittar ”sin årstid”.

– De här Tiktokfilmerna har otrolig många visningar, miljontals. Jag tror att vi bara har sett början på det här fenomenet, säger hon.

Färganalysen har sin grund i Bauhausskolan där lärare och konstnären Johannes Itten delade upp färger i kalla och varma och så småningom i årstider. 1982 kom boken ”Vacker med färg” som förflyttade Ittens färgtank från konstvärden till smink och kläder. 

– Jag minns när den här boken kom och sen slog ner som en, bomb kanske är att ta i, men det blev en kommersiell succé, säger Amelia Adamo som jobbade i kvinnotidningsbranschen på 80- och 90-talet då färganalys var ett återkommande inslag. 

– Den sålde i 13 miljoner exemplar när den kom och ligger till grund för den färganalys vi gör i dag, säger Lisa Rogalin som hittade ett exemplar av boken i sin mammas källare.

Fick töntstämpel

Men under senare delen av 90-talet fick färganalysen något av en töntstämpel. I ”Bridget Jones dagbok” är det ett återkommande skämt att Bridgets aningslösa mamma försöker tvinga henne att gå i färganalys för att locka till sig en karl.

Men nu vill folk veta igen om de passar bäst i pastell eller chockrosa. Lisa Rogalin tror att det kan bero på att dagens unga vill utforma en personlig stil snarare än att följa en befintlig trend, något som underlättas av att ha egna färger.

– När man lär sig vad man klär i handlar man på ett sätt som är mer hållbart. De där perfekta plaggen blir favoriter som man använder väldigt länge.

Därför kan trenden ha uppstått

Amelia Adamo tror att färganalysen kan ha fått en renässans just nu för att vi, som under det tidiga 90-talet, befinner oss i dystra tider och behöver färg.

– Klimatångest, kriget i Ukraina och inga pengar. Då sätter jag på mig något som jag blir glad av och det enda man kan bli glad av, säger hon.

Färganalys – så fungerar det

Färganalys ska avgöra vilka färger och nyanser på kläder och smink som är mest smickrande för bäraren. Detta gör man genom att dela upp hud- hår- och ögonfärg i årstiderna vinter, höst, vår och sommar.

Till exempel har en person som är vinter kall hudton och mörka färger och klär i starka, mörka, klara klädfärger och vår har varm hudton och ljusa färger och klär i plagg med ljusa klara färger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.