Kurt Wallanders Ystad och Lisbeth Salanders Stockholm har dragit turister från både när och fjärran till Sverige. En avhandling från Lunds universitet visar hur böcker och filmer styr turisternas beteende.
– Populärkulturen tar sig in i både guideböcker och andra medier, så det är effekten tillsammans man måste titta på för att förstå det här fenomenet, säger Maria Månsson, forskare vid Lunds Universitet.
Perrong 9 3/4 nåbar utan magi
Hon valde själv att studera skotska Rosslyn Chapel i sin avhandling. Innan boken Da Vinci-koden gavs ut var den enda informationen om kapellet i guideböckerna ett telefonnummer. I dag har besökarna mångdubblats, och guideböckerna är inte sena att fylla på.
– Nu lyfts det fram att Rosslyn Chapel är en av de viktigaste platserna att besöka i det här området, säger Månsson.
Och hur var det med den där tegelväggen? Jo, den fiktiva perrongen 9 3/4 på Kings Cross Station omnämns i böckerna om Harry Potter. För att nå själva perrongen krävs ett visst mått av magi, men det har inte stoppat stationen från att sätta upp en skylt.
Fakta: För bokmalar och filmnördar
Notting Hill i London populariserades genom filmen med samma namn.
Sagan om ringen har fått turisterna att strömma till Nya Zeeland
Sex and the city-turer lockar fortfarande i New York.
Game of thrones har börjat dra folk till en stor mängd inspelningsplatser världen runt.
Vimmerby har satts på kartan av Astrid Lindgren.
En bar i Tokyo har kunnat chockhöja priserna sedan Lost in translation gick på biograferna.
Highclere Castle utanför Hampshire är ett måste för Downtown Abbey-följare.
Källa: Lunds universitet och turistsajter