Under måndagen hittades Keith Flint, sångare i bandet The Prodigy, död i sitt hem i Essex, skriver The Sun. Flint blev 49 år gammal.
– The Prodigy hittade sin egen plats, envist, konsekvent och imponerande, säger Andres Lokko.
Kritikern och krönikören Andres Lokko var en av dem som både intervjuade bandet och gick på deras konserter under 90-talet. För Lokko var The Prodigy det band som tog musik- och subkulturen big beat till nästa nivå.
”Hade ett helt eget uttryck”
– De lyckades förena rave och instrumentella hiphopbeats, och de tog sina generationskamraters mer sofistikerade uttryck och hällde öl på det. De hade ett helt eget uttryck som de tog ut i världen och som gjorde starkt intryck.
The Prodigy bildades 1990 och hade sin storhetstid under 90-talet med hits som Firestarter, Breathe, Smack my bitch up och No good (Start the dance). Även om bandets storhetstid, i alla fall i Sverige, är över har bandet en trogen publik internationellt, menar Andres Lokko. Mycket på grund av att Prodigy hela tiden har gjort sin grej.
”En imponerande bubbla”
– Medan deras generationskamrater som till exempel Chemical brothers blev mer sofistikerade i sitt uttryck höll Prodigy kvar vid sitt ursprungliga huligan-uttryck. De har verkat i en egen imponerande bubbla med en helt egen publik.
– För mig var The Prodigy en outbytbar del av den brittiska dansmusikexplosionen, säger Andres Lokko.