Apples dominerande ställning på musikområdet i USA växer sig allt starkare. Branschtidningen Billboards årliga undersökning visar att Apples nätbutik Itunes Store står för nästan 27 procent av den totala musikförsäljningen i USA under 2009, en ökning från 21 procent 2008.
Tvåa och trea var butikskedjorna Walmart och Best Buy med 13 respektive 9 procent. Kedjornas sammanlagda försäljning är nu mindre än Apples, trots att de till skillnad från Apple säljer både cd-skivor och digitala musikfiler.
Skivbolagen har de senaste åren uttryckt oro för Apples allt kraftigare dominans. Man har bland annat försökt stärka nätbutiken Amazons ställning genom att erbjuda dem viss musik exklusivt, samt sälja musik billigare där. Satsningen får sägas vara åtminstone hittills misslyckad, då Amazons mp3-butik ännu inte lyckats knipa mer än 1,3 procent av marknaden, enligt Billboard.
Musiktjänsten Spotify, som ännu inte är lanserad i USA, är till synes den utmanare till Apple som visar mest potential.
Mikael Ljung