– I och med de politiska omvälvningarna är vi nyfikna på vilket samhälle det berättas om i spelfilm och dokumentärer. Man kan se en samhällskritik i alla filmerna tycker jag, även om många av spelfilmerna är tillkomna innan den arabiska våren brutit ut, säger Marit Kapla, konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival.
Dramat ”Kairo 678” handlar om sexuella övergrepp mot kvinnor, och kommer att visas på svenska biografer senare i år. ”Kairo Exit”, en annan egyptisk film på festivalen, tar upp korruption och bristen på hopp hos ungdomsgenerationen.
– En längtan till Europa och ett annat liv är något återkommande i flera filmer, säger Marit Kapla.
Hur politiska händelser påverkar den lilla människan blir tydligt inte minst i festivalens dokumentärer. ”In my mothers arms” handlar om pojkar på ett barnhem i Baghdad, där 800 000 barn uppskattas ha blivit föräldralösa till följda av Irakkriget.
200 långfilmer
Under festivalens elva dagar visas totalt 450 filmer, varav 200 långfilmer. Festivalen smyginvigs den redan den 26 januari av den amerikanske regissören Alexander Payne, som tidigare regisserat bland annat road-trip-drama i vingårdsmiljö (Sideways). Han visar sin senaste film ”The Descendants” där George Clooney spelar huvudrollen som en framgångsrik advokat som försummar sin familj.
Den brittiske regissören Michael Winterbottom, kommer också att finnas på plats för att ta emot årets Honorary Dragon Award. Han ligger bakom komedier som ”24 Hour Party People” och ”The Trip” och dokumentärerna ”The Road To Guantanamo” och ”The Shock Doctrine”.
En miljon till årets nordiska film
Under festivalen delas också årets ”Dragon Award” på en miljon kronor ut till bästa nordiska film. I år finns tre svenska filmer bland de åtta nominerade, bland dem Axel Peterséns långfilmsdebut ”Avalon”, där Johannes Brost spelar en 65-årig övervintrad festprisse i en solkig nattklubbsvärld.
– Johannes Brost är otroligt bra i den här rollen. Sedan har vi en helt ny svensk komedi, ”Flimmer”, av Patrik Eklund. Det är jättekul att någon ägnar sig åt att utveckla komedin, det är inte många som hittar rätt, han har en egen ton, säger Marit Kapla.