Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Föreställningarna om terrorism påverkas inte av dådet

Pontus Stenshäll, Ragna Wei och Olof Hanson. Foto: Göteborgs stadsteater/Borås stadsteater/Kulturhuset stadsteatern

Jihadisten, Verkligheten och Raseri är alla föreställningar som spelas just nu på teatrar runt om i landet och på ett eller annat sätt berör terrorism. Men dådet i Stockholm kommer inte att påverka innehållet.

På Borås stadsteater spelas just nu föreställningen Raseri av nobelpristagaren Elfriede Jelinek. Det är en skildring av Jelineks personliga upplevelser kring attentaten i Paris, attacken mot satirtidningen Charlie Hebdo och konsertlokalen Bataclan.  

Fredagens föreställning inleddes med en tyst minut för att hedra offren för dådet i Stockholm men Ragna Wei, som är konstnärlig ledare för Borås stadsteater, berättar att det som har hänt inte kommer att förändra föreställningen i sig. 

– Absolut inte. Den ska få tala som den gör. Den talar ju både om vrede och raseri men även om upphovet och resultatet av terrorattacker. Men också om hur det manifesteras i bilder på sociala medier och det krig som förs med bilder som vi skickar mellan oss, säger Ragna Wei:  

– Jag tänker att det här är ett jätteviktigt projekt av någonting som händer i samtiden just nu. Vi har sett det runt om i Europa och nu blir vi en del av det och det känns så klart tungt och tragiskt. 

”Fruktansvärt och allvarligt” 

På Göteborgs stadsteater spelas pjäsen Jihadisten som handlar om en ung man som radikaliseras och lämnar Sverige för att ansluta till en terrororganisation i Syrien. Pjäsen möttes av kritik från bland annat riksdagsledamoten Robert Hannah (L) för att ”romantisera” bilden av jihad-resenärer. Kritiken gav han trots att han inte hade sett pjäsen.

Läs mer: Riksdagsledamot kritisk till Jihadist-pjäs

Pontus Stenshäll, som är konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater, menar att föreställningen är väldigt viktig nu med tanke på det som har hänt.  

– Det är ett fruktansvärt och allvarligt problem som vi måste diskutera, säger Pontus Stenshäll till Kulturnyheterna. 

Föreställningen består av två delar: en skildring på scen som följs av ett samtal med inbjudna gäster. Den förstnämnda delen kommer inte att förändras enligt Stenshäll men den kommer den andra delen där publiken är delaktig. 

– Den är ju alltid föränderlig och den kommer naturligtvis att präglas av det som hände, säger Pontus Stenshäll: 

– Det är en viktig del av föreställningen och den tar alltid upp det som händer runt om i världen till diskussion. 

Vill förstå

På Kulturhuset stadsteatern i Vällingby strax utanför Stockholm spelas just nu föreställningen Verkligheten (The Events) av David Greig. Handlingen kretsar kring körledaren Klara som hamnar mitt i katastrofens centrum när en ung pojke kommer in på en repetition med ett vapen i handen.

Olof Hanson är regissör och konstnärlig ledare på Kulturhuset stadsteatern i Vällingby och han tror att det finns en relevans i föreställningen just nu. 

– Pjäsen handlar ju om Klara efter en sådan katastrof och vad som händer inne i henne. Hennes starka behov i pjäsen är ju att förstå och hon försöker att gå längre och längre in i hans psyke. Vad är det som gör att man kan begå en sådan handling?, säger Olof Hanson  

Under lördagens föreställningen hedrades offren i attacken med en tyst minut men Olof Hanson poängterar att inget i föreställningen kommer att förändras med tanke på det som har hänt.

”Vi behöver mötas”

Pjäsen handlar om Klaras sätt att bearbeta det som har hänt men Olof Hanson tror att kulturen i sig kan vara ett bra sätt att bearbeta den kollektiva sorgen.  

– Jag tror att det är bra att mötas. Det kan vara den här teatern eller någon annan men vi behöver mötas. Jag tror att det är grundläggande vid såna här händelser, säger Olof Hanson: 

– Den här pjäsen är bra för att den inte fokuserar på dådet utan på det som händer efteråt. Sorg, hämdtankar och flashbacks, det som vi alla går igenom nu.