Visa alla (7)

Linnea Axelsson: ”Det är historier som inte alla känner till”

Publicerad

Under kvällen har årets Augustvinnare utsetts. Linnea Axelssons samiska familjeskildring tog hem det skönlitterära priset. Det är andra gången någonsin som en diktsamling tilldelas priset.
– Jag ska tacka alla samer som har berättat om sina liv, sade hon från scenen.

Årets svenska skönlitterära bok är Aednan, skriven av poesidebuterande Linnea Axelsson. Det nära åttahundra sidor långa lyriska släkteposet berättar om två samiska familjer och speglar samernas moderna historia från början av 1900-talet till idag.

”I Linnea Axelssons poetiska brottstycken skildras en annan sida av det framväxande nittonhundratalet”, skriver juryn i sin motivering. Hon är också den den andra pristagaren någonsin som belönats för en diktsamling.

– Jag ska tacka alla samer som har berättat om sina liv och om vad de varit med om långt innan någon var intresserad av att lyssna utanför den innersta kretsen. Det är en kunskap som jag inte tror vi haft utan deras vittnande, sade Linnea Axelsson under sitt tacktal när hon mottog priset. Hon avslutade med att tacka sina föräldrar:

– Som också är del av det här berättandet, sade hon från scenen.

Farlig grop

Emma Adbåge blev årets pristagare i kategorin årets bästa barn och ungdomsbok med bilderboken Gropen.

”Aldrig har väl en bok om den grå skolvardagen varit så färgsprakande!”, skrev juryn i sin motivering när den nominerats till priset.

Emma Adbåge har tidigare varit nominerad tre gånger till Augustpriset, det för böckerna Dumma teckning, Nu är det sent! och Tilly som trodde att.

– Som barnboksförfattare är man så van vid att väga varje ord på guldvåg, nu tänker jag välja ett ord och jag ber känsliga lyssnare att hålla för öronen: Det är jävligt roligt. Det är inte ofta man får svära när man skriver för barn men nu!, sade Emma Adbåge från scenen när hon mottog priset.

Bok om 1800-talets klimatkris

I kategorin årets svenska fackbok blev vinnaren Magnus Västerbro. Det för boken Svälten: Hungeråren som formade Sverige. En bok om klimatkrisen och missväxten i Sverige under åren 1867 till 1869, en av de värsta naturkatastroferna i landets historia.

Hungersnöden som drabbade Sverige under de åren orsakade stora sociala spänningar – och har beskrivits som starskottet för massemigrationen som skedde.

– Boken har fått ett fantastiskt mottagande och många gånger har jag funderat på vad det beror på. Det är förstås roligt för mig, men det gör mig också lite bekymrad för det tyder på att människor är oroliga över samhällsutvecklingen, över klyftorna som växer i samhället, sade Magnus Västerbro i sitt tacktal.

Lilla Augustpriset: ”Oerhört skickligt”

Lilla Augustpriset instiftades 1994 för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande.

I år gick det till 20-åriga Linn Spjuth från Nora som skrivit Vem beskyddar gudarna? som handlar om hur antikens gudar skulle se på världen i dag.

”Rasande, rytmisk, filmisk och omöjlig att värja sig mot. Det är oerhört skickligt”, skriver juryn i sin motivering.

Hederspriset till Ilon Wikland

Sedan tidigare har det varit känt att ett nyinstiftat hederspris tilldelas barnboksillustratören Ilon Wikland. Ett pris som skapats för att uppmärksamma och hedra en upphovsperson som skapat verk av ”bestående värde” och som ”genom sin konstnärliga gärning på ett betydelsefullt sätt bidragit till den svenska litterära utgivningen”.

Ilon Wikland Foto: Martina Holmberg/TT

Estlandsfödda Ilon Wikland är kanske mest känd för sina illustrationer av Astrid Lindgren böcker. 

Vinnarna i de tre kategorierna tilldelas en bronsstatyett formgiven av Mikael Fare, 100.000 kronor vardera – och ett mer eller mindre garanterat uppsving vad gäller försäljningssiffrorna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer