Jag känner en enorm sorg över det som nu händer i Akademien, säger Matilda Gustavsson. Foto: Amina Adelai

Hennes granskning ledde till århundradets akademikrig

Publicerad

Matilda Gustavssons granskning av den så kallade Kulturprofilen bröt decennier av tystnad. Nu har den lett till en allvarlig kris i Svenska Akademien där sammanlagt fem ledamöter avgått, däribland ständiga sekreteraren Sara Danius och Kulturprofilens hustru Katarina Frostenson.

-Jag känner en enorm sorg över det som nu händer i Akademien, säger en märkbart tagen Matilda Gustavsson.
 

Hon befinner sig på seminarium för grävande journalister i Helsingborg där hon precis berättat om sin granskning, vad som motiverade henne, hur hon gick tillväga och vad som varit svårt. Publiken applåderar, flera går fram efteråt och berömmer henne. Hon är här för att hon är nominerad till det mest prestigefyllda priset en grävande journalist kan få: Guldspaden. Men Matilda Gustavsson är inte särskilt glad. Det är dagen efter att Akademiens kris har nått sin oväntade kulmen. Ständiga sekreteraren Sara Danius har avgått enligt Akademiens vilja.

– Jag är väldigt skakad av det som hänt, framför allt det senaste dygnet. Hon var den som faktiskt var beredd att läsa vittnesmålen, erkänna dem, försöka ta konsekvenserna av dem framöver. Och hon fick gå. Jag ser inte vad för broar Akademien har till någon slags verklighet längre.

”Visar styrkan i vittnesmålen”

Matilda Gustavssons granskning tog sin början efter anklagelserna mot filmmogulen Harvey Weinstein hösten 2017 i USA. Händelserna fick henne att tänka på en idé som legat i skrivbordslådan i flera år. Att titta närmare på ”klubben” och Kulturprofilen, som hon hört rykten om långt innan hon själv flyttade till Stockholm.

Resultatet av ett långt och noggrant arbete blev den granskning som publicerades i Dagens nyheter i november 2017, där 18 kvinnor (av en slump var de lika många som akademiledamöterna) anklagade Kulturprofilen för övergrepp och sexuella trakasserier.

Din granskning bygger på känsliga vittnesmål, hur gjorde du för att granska kvinnornas berättelser?

– Ibland fanns ögonvittnen, och jag pratade med närstående, terapeuter, fick tillgång till mejl och sms. Om någon sa att hon varit i Svenska Akademiens lägenhet bad jag om exakt adress och kontrollerade att Akademien verkligen har lägenheten, ett svårt arbete eftersom deras tillgångar ofta är dolda. Det är viktigt för trovärdigheten att detaljerna stämmer, därför var vi väldigt noggranna.

Efter publiceringen har Svenska Akademien hamnat i en allvarlig kris utan tidigare motstycke.

– Det här vittnar om styrkan i vittnesmålen. Historiskt har kvinnors vittnesmål i princip aldrig tagits på allvar och de har kommit med ett väldigt högt pris. Och här har de satt igång ett skeende som får stora strukturer att rämna:

– Men vad gäller det som sker i Akademien nu så upplever jag att företrädarna för den grupp som är kvar är de som inte har lyssnat på vittnesmålen eller uttryckt förståelse för vad krisen ytterst handlar om, säger Matilda Gustavsson.

Akademiens ansvar

Under arbetet framträdde ett tydligt mönster. Kulturprofilens makt byggde på nätverket han ingick i.

– Det handlar om att han dels har finansierats ekonomiskt av väldigt tunga institutioner, däribland Svenska Akademien, och har haft en personlig närhet till Akademien genom att vara gift med en ledamot och vara nära vän med flera andra, säger hon:

– Det här har varit ett ramverk som han utnyttjat maximalt och överdrivit sin makt.

Vad tycker du att Akademien har för ansvar?

– De har ett stort ansvar som de inte fullt ut har tagit. Delar av hans beteende har varit mer eller mindre känt för olika ledamöter. Det finns ett stort ansvar i att visa att man är medveten om hur Akademiens makt har använts, reagera, och erkänna sin skuld, och sin brist eller ovilja att se vad man varit med och möjliggjort i flera decennier.

Kulturnyheterna söker Kulturprofilen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer