Mohsin Hamids roman ”Exit Väst” nominerades till Man Booker-prisets shortlist 2017. Foto: TT

Mohsin Hamid drömmer om nationernas upplösning

Uppdaterad
Publicerad

Mohsin Hamid fick sitt stora genombrott för tio år sedan med ”Den ovillige fundamentalisten”, om en pakistansk mans kluvna relation till USA efter terrordåden den 11 september. Nu är han Sverigeaktuell på nytt med romanen ”Exit väst”, en apokalyptisk utopi om flykt och nationernas upplösning.

Nadia och Saeed träffas när de går en kvällskurs i varumärkesutveckling och blir förälskade. De bor i en stad som till ytan liknar författarens hemstad, Lahore, men till omständigheterna snarare påminner om Aleppo.

Fundamentalistiska krafter mobiliserar, och friheten för det unga paret begränsas allt mer. De bestämmer sig för att fly. ”Exit väst” är å ena sidan en kärlekshistoria, å andra sidan en idéroman om migration och globalisering.

– Den handlar om frågan huruvida man kan prata om en västvärld när det kommer människor från öst och bosätter sig där. Kanske håller vår föreställning om ett väst på att upplösas, säger Mohsin Hamid, som befinner sig i Sverige för att delta på litteraturfestivalen Stockholm Literature. 

Nationernas kollaps

”Exit väst” utspelar sig i en nära förestående framtid där magiska dörrar får jordklotets migrationspolitik att kollapsa. Nadia och Saeed betalar en smugglare för att få tillgång till dörrar som för dem till Grekland, sedan London, sedan San Fransisco. I Mohsin Hamids litterära värld bär den skenbara apokalypsen på en utopisk potential. Nationerna faller samman, och fram växer ett nytt samhälle som bygger på fri rörlighet.

– Nationer är på sätt och vis imaginära. Stockholms stad existerar, jorden existerar, men Sverige är något vi valt att tro på. I framtiden kommer vi kanske inte fortsätta göra det.

– Jag säger inte att Sverige nödvändigtvis kommer att upphöra att existera, men just nu förutsätter vi att nationen är ett fundament för mänskliga samhällen. Det tror jag inte den är.

Staden som förebild

Författaren själv är en kosmopolit. Han föddes i pakistanska Lahore, växte upp i USA och bodde därefter i Storbritannien. Mohsin Hamid menar inte att nationen som system måste försvinna, men den nationalistiska idén om en nation med ett etniskt homogent folk är ohållbar, säger han. I stället borde nationer fungera mer som städer.

– Du kan komma till Stockholm från andra delar av Sverige och bli en medborgare där. Jag tror att nationer kommer bli något mer åt det hållet, om de fortsätter finnas, säger han. 

Den farliga nostalgin

I ”Den ovillige fundamentalisten”, som blev Hamids stora internationella genombrott, beskriver han hur stämningen i USA och New York förändrades efter terrordådet den 11 september.

Huvudpersonen beskriver hur amerikanerna därefter blir alltmer bakåtsträvande och krigsvurmande, och drömmer sig tillbaka till fornstora dagar. I sina böcker återkommer han ofta till nostalgins mekanismer.

– Vi har blivit livrädda för framtiden. Om du hade frågat amerikaner om framtiden för 50 år sedan hade de sagt att den skulle bli fantastisk med flygande bilar, personliga rymdskepp och robotbetjänter. I dag drömmer de om att barnen har ett hyfsat jobb och att klimatet inte kollapsar.

Författarna ska formulera en annan framtid

Hamid menar att en av anledningarna till denna modstulenhet är att dagens teknik gör att vi dagligen exponeras för hela världens elände. Detta gör att vår verklighetsbild blivit mer negativ, trots att mycket faktiskt har blivit bättre.

– Vi har förlorat vårt hopp om framtiden och på grund av det har vi hamnat i nostalgins gissel. Det pågår överallt i världen. IS och Al Qaida vill ha tillbaka kalifatet, Donald Trump vill göra USA ”mäktigt igen”.

-Överallt presenteras nostalgiska politiska visioner, och jag tror att dessa visioner är katastrofala. Det är viktigt att försöka formulera något hoppfullt och optimistiskt. Det är författarnas och konstnärernas uppgift att drömma om framtiden, så att vi inte bara blickar bakåt.

I helgen deltar Mohsin Hamid på Stockholm Literature, en litteraturfestival som pågår på Moderna museet 27-29 oktober.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.