Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Camilla Gervide om vikten i att betrakta influencers som makthavare. Foto: Oscar Fries

Camilla Gervide: ”Traditionell media kränker influencerbranschen”

Publicerad

Genom åren har Camilla Gervide stött på allt från smygreklam och plagiat till bluffstatistik. I den nya boken “De kallar oss influencers” berättar hon om branschen såväl som den egna plattformen “Bloggbevaknig”.

Sedan 2016 bedriver Camilla Gervide ”Bloggbevakning”, där hon granskar influencers. Hon har bland annat avslöjat att Isabella Löwengrip överdrivit sin besöksstatistik och hon har dragit igång en debatt om ätstörningar i influencerbranschen.

Camilla Gervide anser att traditionella medier inte tar sociala medierprofilerna på tillräckligt stort allvar.

– Man har nöjt sig med att skriva om influencers på nöjessidorna och det tycker jag är att kränka branschen lite.

Enligt Gervide tillhör de samtidens främsta makthavare.

– Så läge de påverkar vilket smink eller vilka kläder vi ska köpa kan det kanske te sig oskyldigt. Men vad händer den dagen en influencer försöker påverka partipolitiskt?

Aktuell med ny bok

”Vilka är vi som slaviskt följer en värld vi älskar att hata? Och vilket ansvar har vi?” frågar Camilla Gervide sig i den nya boken ”De kallar oss influencers”.

– Jag försöker ha ett helhetsgrepp på branschen och skriva om det, som en liten influencer-korrespondent.

Näthat i kommentarsfält

Camilla Gervide har bland annat kritiserats för bloggens kommentarsfält, som blivit ett forum för näthat.

2021 delade hon en bild på nyförlösta Jannike ”Bisse” Nordström, tillsammans med ett grattis till den nya familjemedlemmen. Men bland kommentarerna hamnade fokus i stället på den nyblivna mammans lösögonfransar.

Efter händelsen bestämde Camilla Gervide och hennes ansvariga utgivare på Nyheter24 att vidta åtgärder.

– Den kritiken har jag tagit till mig och diskuterat med min ansvariga utgivare. Vi försöker stoppa de kommentarerna innan de ens når kommentarsfältet.

Betraktar du dig själv som en influencer?

Ja det är klart att jag också är en influencer. Jag har räckvidd och makt att påverka, säger Camilla Gervide.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.