Centerpartiet har köpt ordet ”förtidsrösta” på Google

Uppdaterad
Publicerad

I dag, 22 augusti, börjar förtidsröstningen inför valet den 9 september. För de väljare som söker information om ”förtidsröstning” blir den första träffen en sajt som heter vallokaler.se, som till en början ser ut att vara en opolitisk kartsajt, men visar sig tillhöra Centerpartiet.

Väl inne på sidan vallokaler.se är det tydligt att det är Centerpartiet som är avsändare, och en karta med vallokaler hämtad från Valmyndigheter, samt information om Centern dyker upp. Men i Google-läget syns det inte att annonsen är beställd av Centerpartiet. Det ser i stället ut att vara samhällsinformation. Helt oavsiktligt enligt Centerpartiet.

– Vi har inget som helst intresse av att låtsas att vi inte ligger bakom annonsen, säger Ola Spännar, Centerpartiets kommunikationschef.

Val 2018 – #dinröst

Det är tredje valet i rad som Centerpartiet betalar en annonspeng till Google för att ordet förtidsröstning ska kopplas samman med partiet. Ola Spännar säger att ingen hittills hört av sig och varit missnöjd att med vallokalsannonsen tillhör Centerpartiet.

På frågan om varför det är inte är utskrivet även på Google vem som annonserar svarar Ola Spännar:

– Det kan ha att göra med längden och texten man har i sökannonsen måste ju vara relevant för det man har sökt på. Sen är det ju begränsat utrymme och inga bilder, annars hade vi till exempel velat ha vår logga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet