Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Det här är Squid Game Foto: Netflix

Därför blev Squid game en global succé

Uppdaterad
Publicerad

Det koreanska överlevnadsdramat Squid game väntas bli Netflix mest strömmade serie någonsin.

– Regissören själv var förvånad, säger Lee Gyu-Lee, kulturjournalist på The Korea times.

Tv-serien Squid game släpptes på Netflix under årets stora koreanska högtid, chuseok. Att den lokala publiken skulle samlas framför tvn med hela familjen hade man räknat med.

Det globala succén blev desto mer en överraskning, enligt Lee Gyu-Lee, kulturjournalist på The Korea times, som följt senaste veckornas hajp.

– Regissören (Hwang Dong-hyuk) var själv förvånad. I en intervju jag gjorde nyligen sa han att trots att den redan från början riktade sig till en global publik, så förväntade han sig inte att den skulle bli så enormt populär så snabbt, säger hon.

Framgångsreceptet

Squid game har liknats vid Hunger Games och Battle Royale. Det handlar om människor på samhällets botten som rekryterats till ett spel – med en enorm prispott. Allt de måste göra är att tävla i traditionella koreanska lekar – med livet som insats.

– Ironin i att det är så enkla och roliga lekar som omvandlas till dödliga, blodiga, brutala överlevnadslekar, blev väldigt intressant att se, säger Lee Gyu-Lee.

De dystopiska spelen möter verkliga händelser, då huvudpersonen Seong Gi-huns historia är baserad på en sann historia om en man som förlorade sitt jobb på en bilfabrik efter en strejk som slutade i stora oroligheter.

– Regissören täcker också de stora klyftorna inom vårt ojämlika samhälle. Skuldsatta människor som är villiga att riskera livet för att kanske få en jackpot. Alltihopa för den rika överklassens nöje.

– Det talar verkligen till den globala publiken. Särskilt just nu, när många har det svårt både ekonomiskt och emotionellt, säger hon.

Memes och hysteri

Squid game är världens mest strömmade Netflix-serie just nu – och det märks i sociala medier där många memes cirkulerar.

Och på Tiktok trendar utmaningen där man ska mejsla fram en form i en stenhård kaka gjord på socker och bikarbonat. Den traditionella sötsaken, dalgona, har fått ett uppsving på gatorna i Sydkorea.

– Regissören berättade att de skojade om att serien skulle skapa en dalgona-hysteri. Och så blev det ju till slut, säger kulturjournalisten Lee Gyu-Lee.

Se bitar ur Squid game i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer