Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Både Veckorevyn och andra tidningar har gjort granskningar som rör sexuella övergrepp, alternativ vård, p-piller, influencers och det här gör inte influencers själva”, säger Irena Pozar. Foto: Tidningen Solo 2004/SVT

Därför dog den svenska tjejtidningen ut

Uppdaterad
Publicerad

I mars i år lägger Aller media ner de digitala tjejtidningarna Frida och Baaam. Det betyder att den svenska tjejtidningen för kvinnor under 30 är nästintill död. Aller media har uppgivit att man vill satsa på sin influenceraffär istället, men Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar menar att viktig journalistik kan gå förlorad.

I mitten av 2000-talet upplevde svenska tjejtidningar en guldålder. Bara 2004 släpptes tre konkurrerande titlar inom loppet av ett par veckor som alla ville vara ”som en kompis” till unga kvinnor. Nu är tjejtidningen ett minne blott. Glamour, Cosmopolitan, Chic, Solo, Solo G och nu senast Frida och Baam hör till de titlar som lagts ner, både på papper och digitalt de senaste tio åren.

Det betyder att Veckorevyn, som bara finns digitalt, är den enda renodlade tjejtidningen kvar på marknaden som riktar sig till kvinnor under 30.

”Inga killpaneler längre”

Aller media meddelade i slutet av 2021 att Baaam och Frida, som tillsammans har målgruppen 15 – 35 år, läggs ner i mars 2022 för att istället satsa på modetidningen Elle och bolagets influenceraffär. Irena Pozar, chefredaktör på Veckorevyn, menar att det är att göra unga tjejer en otjänst.

– Det är inte bantningstips och killpaneler längre och det har inte varit så de senaste tio – femton åren. Både Veckorevyn och andra tidningar har gjort granskningar som rör sexuella övergrepp, alternativ vård, p-piller, influencers och det här gör inte influencers själva, säger Irena Pozar.

Går inte runt

Cia Jansson, ansvarig utgivare för Baaam och Frida och chefredaktör på Elle säger att det helt enkelt inte går att få titlarna för unga kvinnor att bära sig ekonomiskt.

– Det är såklart tråkigt att se de här två fina varumärkena gå i graven, men vi kan inte driva olönsamma varumärken, vi behöver nå ut till målgruppen på andra sätt.

”I mode finns pengar”

Camilla Bergman är vd för technyhetssajten Breakit, men har jobbat för en lång rad tjejtidningar, bland annat Frida förlag. Hon menar att en förklaring till att den en gång så populära tjejtidningen nu knappt finns är att man inte hann ta det digitala klivet i tid och att målgruppen unga tjejer är ekonomiskt svag.

– I mode finns det mer pengar, med livsstil och relationer är det svårare för det finns inte lika många produkter. Inom mode och skönhetsbranschen vill man ingå i premiumsegmentet – de som läser Elle har mer pengar än de som läser Frida, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer