Det är inte allt vi vill dela med oss av på sociala medier. Foto: TT/AP

De mest tabubelagda ämnena på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Sex, ekonomiska svårigheter och löner toppar de ämnen vi helst inte talar om på sociala medier.

En ny undersökning gjord på uppdrag av Folkoperan listar vad som är mest tabubelagt att prata om på sociala medier.

Sex och pengar – två heta potatisar

De 1.000 svenskar som deltog i undersökningen gav svaret att det som är värst att dela med sig av är detaljer om sitt sexliv.

Medier

Även ekonomiska svårigheter tog sig in på topplacering. Mest tabu är ämnet bland unga vuxna mellan 18-25, hälften av dem anger att ekonomiska problem är med på deras topp tre över vad de inte vill dela med sig av på sociala medier.

Resultatet blir del i föreställning

I Folkoperans nya uppsättning ”Matteuspassionen”, ersätts Jesus lidande och död med verkiga personerns berättelser om skam.

– I dag delar vi mycket av våra liv i sociala medier, men oftast bara de mest fördelaktiga sidorna. Poängen med konst är få människor att tänka, känna och prata om sådant som inte syns på ytan, säger Elenor Wolgers kommunikationschef på Folkoperan i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Genom Matteuspassionen vill vi visa verkliga människors innersta berättelser. Sådant vi vanligtvis inte delar med andra och som kan skava lite.

Det här delar vi minst gärna i sociala medier

1. Detaljer om ditt sexliv (72 %)

2. Att du har det svårt ekonomiskt, t.ex. har stora skulder (49 %)

3. Din lön (23 %)

4. Skuldkänslor över dina familjerelationer, t.ex. att du inte spenderar tillräckligt med tid med barn eller föräldrar eller hör av dig för sällan (20 %)

5. Problem med din hälsa (15 %)

6. Dina politiska åsikter/ställningstaganden (13 %)

7. Din vikt (12 %)

8. Att du inte trivs på ditt jobb, t.ex. känner dig stressad eller är på väg att bli utbränd (12 %)

9. Att en kärleksrelation tagit slut (10 %)

10. Att du blivit av med jobbet (10 %)

11. Din religiösa övertygelse (8 %)

12. En närstående som nyligen har gått bort (6 %)

13. Att du blivit kär (6 %)

14. Din ålder (3 %)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet