Modecheferna Domencio Dolce och Stefano Gabbana stämmer modebloggarna bakom Instagram-kontot Diet Prada. Foto: TT

Modebloggare kritiserade Dolce & Gabbana – stäms på 5 miljarder kronor

Uppdaterad
Publicerad

Det italienska modehuset Dolce & Gabbana har stämt de två amerikanska modebloggarna Tony Liu och Lindsay Schuyler för förtal.

Modebloggarna krävs nu på drygt fem miljarder kronor i skadestånd, rapporterar AP.

Bakgrunden är en kritiserad reklamkampanj som lanserades 2018.

I reklamfilmen försökte en kinesisk modell, med stor möda, äta canneloni och pizza med ätpinnar.

Modebloggarna Tony Liu och Lindsay Schuyler menade att reklamfilmen var stereotyp och sexistisk och drev kritiken mot Dolce & Gabbana på sitt Instagram-konto Diet Prada.

Man publicerade även en skärmdump med chattmeddelanden med förolämpningar mot asiater som påstods komma från chefsdesignern Stefano Gabbana.

Händelserna gjorde att en mängd återförsäljare och kändisar bojkottade klädmärket.

Chefsdesignerna Domencio Dolce och Stefano Gabbana gick senare ut och bad om ursäkt.

Gått miste om intäkter

Nu har man ändå valt att stämma modebloggarna för förtal och kräver 600 miljoner dollar, motsvarande fem miljarder kronor i skadestånd.

Dolce & Gabbana menar att de gått miste om stora intäkter i och med utebliven försäljning och avbokade modemässor till följd av Diet Pradas publiceringar.

”Försök att tysta”

Klädmärket lämnade in en förtalsanmälan till Milanos civila domstol redan 2019, men det är först nyligen som Diet Prada valt att berätta om det offentligt.

”Det är ett sätt att försöka tysta Diet Prada och Tony (Liu) och Lindsay (Schuyler)”, säger Susan Scafidi, chef för amerikanska Fashion Law Institute som bistår modebloggarna med juridisk hjälp.

Sedan stämningen blivit känd har Diet Pradas omkring 2,5 miljoner följare samlat in drygt 300 000 kronor för att hjälpa till med advokatkostnader.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer