Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

En klagosång till de döda

En klagosång till de döda

Tonsättaren Jacob Mühlrads körvek framförs under fredagskvällen på Dramaten i Stockholm. Hans morfar överlevde Förintelsen, men ville inte prata om sina erfarenheter. Nu har Mühlrad skrivit ett körverk som bygger på alla de frågor som han inte kunde ställa till sin morfar medan han levde.

Jacob Mühlrad komponerar helst vid släktens gamla piano. Verket med arbetstiteln ”Elegy”, är en klagosång till de döda och utgår från alla de frågor Jacob aldrig hann ställa till sin morfar som överlevde Förintelsen.

– Jag kommer ihåg när min morfar pekade på sin tatuering, numret som han fick när han kom till Auschwitz. Då frågade jag honom ”vad är det där för något?” och han svarade ”det där är mitt telefonnummer”. Han ville liksom inte berätta, han tyckte att det var skadligt för själen, säger Jacob Mühlrad.

Enkla frågor utan svar

På repetitionen inför kvällens framträdande är Radiokören och artisten Eva Dahlgren på plats. Jacob Mühlrad beskriver själv körverket som en dialog med en morfar som inte längre är i livet.

– Mina frågor är ”morfar, vad har du gått igenom?”. Det är enkla frågor, men jag frågar egentligen om hans mörkaste stunder – om hur han överlevde?

Kommer aldrig förstå

Jacob Mühlrad är stjärnskottet som växte upp med svår dyslexi, men hittade till musiken via en gammal synth. Idag studerar han på Musikhögskolan i Stockholm och beställningsverken trillar in.

– Det man på något sätt inser är att man aldrig kommer förstå. Min reaktion på min morfars fruktansvärda erfarenheter har inga ord, och det är där musiken tar vid.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer