Enklare att starta reklamradio

Uppdaterad
Publicerad

En statlig utredning kommer att föreslå att det ska bli enklare och billigare att starta kommersiella radiokanaler i Sverige. Det rapporterar Ekots nyhetsredaktion.

Dagens kommersiella kanaler betalar särskilda avgifter som kan uppgå till belopp på drygt tre miljoner kronor. Samtidigt har inte reklamintäkterna blivit så höga som tidigare förutspåtts. Utredningen kommer därför att göra det ”avsevärt billigare” att driva en reklamradiostation, erfar Ekot.

Utredningen har också fått i uppdrag att utreda möjligheterna för en privat radiostation att sända över hela landet. För närvarande finns enbart lokala kommersiella radiokanaler. Enligt Post- och telestyrelsen ska dock de praktiska möjligheterna för detta vara närmast obefintliga, vilket enligt Ekot betyder att utredningen inte kommer att föreslå några rikstäckande reklamradiostationer på kort sikt.

Kulturnyheterna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.