Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Situationen för arbetande inom den svenska modeindustrin behövs förbättras, menar Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council. Foto: Martin Ekelin/SVT

Enligt ny rapport: Brist på mångfald och representation i modebranschen

Uppdaterad
Publicerad

Det råder brist på mångfald och representation i framförallt ledande positioner inom modebranschen, visar en ny undersökning av Swedish Fashion Council.

Undersökningen är en del av rapportserien ”Fashion Transformation”, som den branschorganisationen Swedish Fashion Council tagit fram.

Den visar bland annat att män – som generellt är underrepresenterade i modebranschen – är överrepresenterade i högre befattningar och stabila anställningar.  

– Det jobbar ju flest kvinnor i branschen, ungefär 70 procent. Men bara 36 procent återfinns på ledande positioner. Vi ser också en stor avsaknad av mångfald när det kommer till ledande positioner, säger Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council. 

Svårt att klättra i karriären

Undersökningen visar också att 66 procent av respondenterna inte tror att alla har samma möjligheter till utveckling inom branschen. Många menar att bland annat etnisk identitet, ålder, religion och tro är faktorer till detta. 

En av tio har även svarat att de övervägt att lämna modeindustrin på grund av brist till möjligheter att klättra inom branschen.  

Behöver förändra branschen

Jennie Rosén menar att de nu behöver arbeta aktivt för att förbättra situationen för arbetande inom den svenska modeindustrin.  

– Vi ser att vi behöver ha bättre vägar in till modebranschen, både när det kommer till kontaktnät och betalda praktikplatser. Också bättre incitament för att alla ska trivas i branschen, såklart.  

Hon säger att undersökningen i rapporten är ett steg på vägen att förändra branschen.  

– Det är ett viktigt arbete för att både kunna bedriva politisk påverkan, men också för att kunna utbilda branschen och människor runt omkring för hur viktigt det här kommer vara för branschens framtid.

Undersökningen genomfördes tillsammans med researchföretaget Perspetivo i form av en helt anonym enkät.

Totalt samlades 666 svar in, varav 486 fullföljde undersökningen. Alla som arbetar inom den svenska modeindustrin var välkomna att delta i studien.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.