Facebook öppnar en ny nätportal för annonsörer. Foto: Christine Olsson/TT

Facebook byter strategi: ska förhålla sig neutrala till valkampanjer

Uppdaterad
Publicerad

Facebook kommer inte längre att skicka ut anställda till politiska kampanjkontor för att erbjuda tjänster inför val, som företaget gjorde vid presidentvalet i USA 2016.

Precis som andra stora nätannonsjättar, som Google och Twitter, har företaget erbjudit gratis hjälp för att stärka relationerna med stora annonsörer, som presidentvalskampanjer.

Facebook inför nu en nätportal istället för att skicka ut anställda, vilket gör att samma hjälp kan erbjudas till fler kandidater i många olika länder.

Google och Twitter har inte kommenterat om de planerar liknande åtgärder.

USA:s president Donald Trumps nätkampanjchef 2016 har tidigare sagt att inbäddade annonser från Facebook var avgörande för Trumps seger. Enligt Facebook fick den demokratiska kandidaten Hillary Clinton samma erbjudande men tog emot hjälp på en annan nivå än Trump.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.