Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

VR Foto: TT

Kulturnyheterna testar virtual reality

Virtual reality har beskrivits som den största tekniska revolutionen sedan rörlig bild, och 2016 blev året då tekniken slog igenom på allvar. Är vr-revolutionen här nu? Kulturnyheternas expertpanel har testat den nya tekniken.

Oculus Rift, Playstation VR, Samsung Gear och HTC Vive: 2016 är vr-hjälmarnas stora genombrottsår – nu kan vi med en knapptryckning förflytta oss ut ur vardagsrummet och rakt in i spelet, filmen, eller varför inte längst fram på livekonserten.

VR-företagen drar gärna paralleller till hur när Sonys Walkman gav oss musik i fickan, eller när Bröderna Lumiere skrämde slag på publiken genom att visa ett tåg som rusade mot skärmen i en av de allra första filmerna. Nu är framtiden här på nytt, menar man, och i reklamfilmerna blir människor helt tagna – skrattar, skriker, gråter – när gränsen mellan verklighet och fiktion suddas ut.

Revolution eller fluga

En kvinna strålar av glädje när hon möter en blåval på nära håll, en man kollapsar av rädsla när han balanserar på en lina mellan två virtuella skyskrapor, och en tredje person skrattar hysteriskt i förarsätet på en racingbil.

Budskapet är tydligt: Farväl till verkligheten – Virtual reality ska förändra kulturen för alltid. Men är det verkligen så? Kulturnyheterna lät en expertpanel testa den nya tekniken.

I marknadsföringen framställs vr som spektakulärt. Här prövar en kvinna flygplansscenen från filmen ”Mission Impossible: Rogue Nation”. Foto: AP/TT

— Jag har trott på vr ända sen jag testade den första prototypen. Den här tekniken låter dig komma in i världen på ett helt nytt sätt. De flesta fattar inte hur stort det är förrän de har prövat det, du kliver verkligen i spelet och kan se dig omkring i 360 grader, säger Josef Fares, regissör och spelutvecklare, till Kulturnyheterna.

Josef Fares pekar dels på hur virtual reality låter oss vara inuti filmer och spel, men också hur vi kommer kunna besöka museer, gå på föreläsningar eller träffa släktingar virtuellt. Det teknikskiftet har redan börjat: Dramaten har låtit besökare vandra runt i Syriens flyktingläger i vr, och artister som Silvana Imam och Erik Lundin har livesänt konserter med tekniken. Men den som tror att revolutionen har anlänt är för tidigt ute, menar Josef Fares. 

— Det finns flera problem: först och främst är upplösningen fortfarande för dålig, och alla sladdar måste bort. Men den största nackdelen är att vi inte lärt oss hur vi ska berätta historier eller göra spel som funkar i VR. Det kommer behövas fyra, fem år till innan vi är där och det här kan slå stort, säger Josef Fares.

— Men jag är helt övertygad om att virtual reality är framtiden.

Röda Korset är en av de biståndsorganisationer som använt vr. Här låter de besökare uppleva livet som flykting vid gränser till Makedonien, under en pressträff i Stockholm 2015.

”Teknik för reptilhjärnan”

Även i filmvärlden sägs vr vara nästa stora grej: Regissörer som Steven Spielberg och Ridley Scott jobbar redan på hemliga vr-projekt, och den första långfilmen – Jesus VR – har premiär till jul. Men Kulturnyheterna filmkritiker Fredrik Sahlin ser ingen revolution på filmhorisonten.

— Definitivt inte, i alla fall inte av det jag testat idag. Film handlar om illusion, och för att den ska ta tag i åskådaren måste det vara trovärdigt. Just nu är det för tydligt att det är en animation man tittar på, säger Fredrik Sahlin.

Frågan är också vad som händer med film som kulturgenre – med komposition och dialog – när tittaren kliver in i handlingen och kan se sig omkring. Är det fortfarande film, eller blir det något annat?

— Jag tycker fortfarande att det känns som film. Men det ställer flera intressanta frågor: Hur ska man göra med dramaturgin? Hur ska du veta vad du ska titta på – ska det vara pilar som guidar? Det är ju inte så subtilt, säger Fredrik Sahlin.

— Jag tror det blir något annat, film har egentligen alltid varit passivt, med VR-film blir det interaktivt. Publiken kan välja vad de ska titta på, och det kan bli otroligt starkt, men det kommer också sätta ett ansvar på tittaren, säger Josef Fares.

Så i vilken typ av film skulle vr fungera bra?

— I dagsläget är vr en teknik som riktar sig mer mot reptilhjärnan än intellektet. Eftersom jag är höjdrädd, tänkte jag mycket på Game of Thrones – när de står på den höga muren och ser ner över vildingarnas land – en sån scen skulle vara perfekt, jag får ont i magen. Och skräckfilm naturligtvis. Saker kan inte bara hoppa ut framför dig, utan smyga upp bakom dig, flåsa dig i örat!

Priserna för en vr-upplevelse varierar. Allt ifrån tiotusentals kronor för den mest avancerade tekniken till en dryg hundralapp för en kartonglåda som du sätter din mobil inuti. Foto: TT

Spelvärlden öppnar dörren

Det är i spelvärlden som virtual realitys största potential verkar ligga. Nästan alla vr-tillverkare riktar sig redan nu mot den teknikvänliga gamerpubliken. Angelica Norgren, programledare på P3 spel, tror att det är just spel som kommer öppna dörren till vr-revolutionen.

— Jag tror att det är nu virtual reality händer – på sätt och vis. Just nu kommer man nå ut till en ganska inbiten spelpublik, som ett första steg för att tekniken ska hitta hem till allmänheten. Gemene man kommer inte sitta med ett vr-headset i år, men vi är på väg dit, säger hon till Kulturnyheterna.

I branschen ser man vr som nästa stora grej, menar Angelika Norgren, något som märks i det stora utbudet. Redan nu finns ett 50-tal enklare spel, och stora spelserier som Batman, Resident Evil och Paranormal Activity satsar stort på tekniken. Men även på spelfronten har vr sina begränsningar:

— Som det ser ut idag är tekniken ganska dyr, och den är rätt svår att förstå om du inte testat själv – Det blir ett problem för spelutvecklare som vill sälja tekniken. Hårdvaran begränsar också en del: Spelen blir fulare, grafiken är inte lika vass som i ”vanliga spel”.

— Men tekniken är här för att stanna, om fem år är virtual reality en självklar del av spelvärlden.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer