”Fatta mans” projektledare Shahab Ahmadian, Robert Petersén och Svante Tidholm. Foto: Olov Tegby

Ny satsning ska få män att fatta

Uppdaterad
Publicerad

Efter att ha synts mycket i debatten om sexualiserat våld och förslag på samtyckeslag lanserar nu rörelsen ”Fatta” sitt nya projekt. ”Fatta man” ska få män att våga diskutera och vilja ta ansvar.

Projektet ”Fatta” startades för ett år sedan med syftet att arbeta mot sexuellt våld och för en samtyckeslagstiftning.

Sedan dess har kampanjen verkat på bred front – man har hörts i debatter om rättssystemets värderingar och beslut samt arbetat med kulturevenemang som musik, film och klubbar.

Medier

Tanken är att ”Fatta man” ska drivas på liknande sätt, men av och för män. ”Det är dags att män själva insamlar kunskap, självrannsakar och tar ansvar” skriver kampanjen i ett pressmeddelande.

– Initiativet bygger på insikten att 98 procent av alla de som misstänks för sexualiserade brott är män, säger Svante Tidholm, projektledare för ”Fatta man”.

”Många vill dela med sig”

Projektet drivs av organisationerna Crossing Boarders, Femtastic och Män för jämställdhet och finansieras med bidrag från Arvsfonden.

Hittills har ”Fatta man” sjösatt en hemsida. Svante Tidholm säger att nästa steg är att samla in berättelser och manlig erfarenheter som kan användas som exempel för att möta unga män.

– Vi ska försöka få folk som den här gruppen ser upp till att berätta att det finns en bredare form av manlighet än den man ofta möter. Där är jag väldigt hoppfull, jag tror att det finns många som vill dela med sig.

”Bygger egentligen på sunt förnuft”

Projektledare för ”Fatta man” är, förutom journalisten och dokumentärfilmaren Svante Tidholm, Robert Petersén, lärare och medlem i DJ-gruppen Mash up international, och Shahab Ahmadian, radioproducent.

Tanken är att just kulturen ska spela en huvudroll.

– Vi ska vara en opinionsbildare i media – höras och synas i debatter. Men vi ska också vända oss direkt till männen. Dels handlar det om att skapa sig en metod och ett material för att nå unga män med samtalsgrupper, men det kan också handla om att göra musik med låttexter eller videos. Det här har ”Fatta” gjort tidigare och det har visat sig vara väldigt effektivt för att nå ut till nya målgrupper. Egentligen bygger ju budskapet på sunt förnuft. Det är bara det att vi har en stor del av världen emot oss, säger Svante Tidholm.

– Det går inte att peka ut någon för att situationen ser ut som den gör. Skulden ligger inte på någon specifik, män föds inte onda. Vi måste diskutera de här frågorna och på något sätt förmänskliga förövaren. Varför blir det som det blir? Det är kulturen som tillåter sexualiserat våld och en machokultur.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet