Tidigare långfilmskonsulenten Magdalena Jangard gav produktionsbolaget 5,5 miljoner. Nu är hon deras vd.

Gav miljoner – blev vd

Uppdaterad
Publicerad

Den tidigare långfilmskonsulenten Magdalena Jangard blir ny vd för produktionsbolaget Anagram. Strax innan hon slutade på Svenska filminstitutet beviljade hon bolaget ett stöd på 5,5 miljoner. Men det rör sig inte om jäv, enligt filminstitutets vd Anna Serner.

Magdalena Jangard har jobbat som en av Svenska filminstitutets långfilmskonsulenter sedan 2012. Nu lämnar hon sin post för att i stället bli vd för filmproduktionsbolaget Anagram. I december beviljade hon samma bolag ett produktionsstöd på 5,5 miljoner kronor, för arbetet med filmen ”Becker”. Det skriver Dagens nyheter.

Men enligt Svenska filminstitutets vd Anna Serner rör det sig inte om jäv. Enligt henne utlovades pengarna muntligen till Anagram redan i september, alltså flera månader innan bolaget erbjöd Magdalena Jangård jobbet som vd.

Är du säker på det?

– Vi har all korrespondens, så ja, det är jag säker på. Eller jag är så säker jag kan vara på det, och jag har frågat Magdalena, säger Anna Serner till Kulturnyheterna.

”Ser bestickande ut”

Samtidigt medger hon att situationen kan uppfattas som jävig.

– Jag förstår att det utåt sett ser bestickande ut, säger hon.

På Svenska filminstitutet finns ingen särskild policy kring hur filmkonsulenterna ska agera i den här typen av situationer, utöver den allmänna beskrivningen om jäv.

Hur kan man vara säker på att filmkonsulenter inte handlar av egenintresse?

– Man kan aldrig vara mer säker än att man måste upplysa konsulenterna om vikten av att förstå det här. Och Magdalena hade verkligen förstått. Det här har inträffat historiskt, och det har varit prat om karensproblematiken tidigare.

Simon och ekarna-klausulen

2009 lämnade Lisa Ohlin sitt uppdrag som filmkonsulent för att regissera ”Simon och ekarna”, en film hon som konsulent hade beviljat stöd på 10 miljoner. Detta möttes av skarp kritik från bland annat Sveriges filmregissörer, och resulterade i en klausul som innebär att konsulenter inte få gå in och jobba i en produktion de stöttat upp till 6 månader efter att de slutat som konsulenter. Men klausulen gäller inte i det här fallet, enligt Svenska filminstituet.

– Hon ska inte arbeta med produktionen som fått stöd, utan ska vara vd för bolaget som har många produktioner, både film och tv. En sådan tolkning av klausulen skulle hindra ett arbete i något av de bolagen en konsulent stöttat de sista sex månaderna utan ersättning. Det är inte rimligt, säger Anna Serner.

Vad är skillnaden moraliskt, från ”Simon och ekarna”?

– Skillnaden är att för mig är det uppenbart att Magdalena inte raggade jobb i produktionen i egenskap av sin yrkeserfarenhet som producent. Hon blev erbjuden ett jobb som något helt annat, vd. Det har hon aldrig varit, så hela ”mut-tanken” faller. Hon kan omöjligt anat att de såg något mer i henne än vad hon någonsin jobbat med, säger Anna Serner.

Efterfrågar karenstid

Anna Serner önskar att Sverige inrättar ett liknande system som man har i Danmark och Norge, där filmkonsulenterna har en karenstid på 3-6 månader efter att deras uppdrag är slut.

– I slutet av en konsulents anställning kommer den förstås att sondera eller bli uppvaktad om nya jobb. Dagen efter anställningen tar slut, upphör lönen. Det här tycker jag personligen är en stor problematik som vi, när det blir en helstatlig filmpolitik, kommer att vilja åtgärda genom att inrätta karenstider. Men det kostar pengar och filmavtalet har haft för snäva ramar, säger Anna Serner.

Förnekar koppling

Anagrams tillträdande vd Magdalena Jangard efterfrågar också en karenstid för filmkonsulenterna.

– Jag kan inte få arbetsförbud när jag slutar som filmkonsulent. Det är ju inte rimligt. Eller att vara förhindrad att prata med potentiella uppdragsgivare, säger hon.

Samtidigt förstår hon att det kan uppfattas som problematiskt att hon delat ut stöd till sin nya arbetsplats.

– Det kan uppfattas som att det är en jävsituation, att det finns en koppling mellan produktionsstödet och att jag blev erbjuden jobbet. Men en sådan koppling finns inte. Jag blev kontaktad utifrån min bakgrund och kompetens, och inte för hur jag agerat i ett enskilt projekt. Det skulle ju vara oseriöst, faktiskt, säger Magdalena Jangard.

Magdalena Jangard har tidigare bland annat jobbat som dramachef på SVT Väst. Under hennes tid där fick sonen John Jangard huvudrollen i julkalendern ”En decemberdröm”, något som också föranledde vissa skriverier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.