Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Suspiria – stilbildande italiensk skräckfilm firar 40 år

Den italienske regissören Dario Argentos film Suspiria firar 40 år – en film som bland många av genrens kännare betecknas som oöverträffad.

– Man blir fysiskt påverkad när man tittar på den – den går inte att värja sig emot, säger Peter Jilmstad, italiensk genrefilmsentusiast, till Kulturnyheterna.

40-årsjubileet av Argentos skräckfilm Suspiria – som i sin svenska översättning kallas Flykten från helvetet – firas med att en digitalt nyrestaurerad och oklippt kopia av filmen släpps 31 oktober.

Nästa år kommer även en nyinspelning av filmen, denna gång av den italienske regissören Luca Guadagnino, som just nu gör succé med sin film Call me by your name – en version som dock redan sågats av Argento själv, som kallat den ”onödig och bara en kommersiell produkt”.

”Oöverträffat bildspråk”

Enligt Peter Jilmstad, italiensk genrefilmsentusiast, som tillsammans med Jesper Wiking driver filmklubben Tutti i colori dell'Italia i Stockholm, där man varje månad visar italiensk film, är Suspiria lika aktuell i dag som då den hade premiär.

– Filmen liknar inget annat och är 40 år senare oöverträffad vad gäller det unika bildspråket och användningen av musiken. Man blir fysiskt påverkad när man tittar på den – den går inte att värja sig emot, säger han till Kulturnyheterna.

Handlingen i Suspiria kretsar kring en ung amerikanska som på en balettakademi utanför den tyska staden Freiburg upptäcker att något ondskefullt pågår – och efter ett antal bestialiska mord inser att skolan styrs av en häxa.

Den psykedeliska färgskalan i fotot förstärker de övernaturliga elementen och den nästan hypnotiska stämningen i filmen, och enligt Peter Jilmstad är Suspiria också en sorts gotisk saga.

– Argento var inspirerad av Alice i Underlandet och Snövit när det gäller det visuella. Fotot i filmen är också unikt med mycket starka färger som kontrasterar mot varandra.

Giallo – italiensk kriminalfilmsgenre

Suspiria betecknas ibland som en giallo – det italienska ordet för ”gul” –  som är en typiskt italiensk kriminalfilmgenre.

Termen kommer av en deckarserie där alla böckerna hade gul rygg och filmgenren har en faiblesse för mördare med svarta handskar, vassa mordvapen som rakknivar och glasskärvor och stora mängder blod.

Men enligt Peter Jilmstad kan Suspiria mer betecknas som en utveckling från Argentos tidigare filmer i genren än en renodlad giallo.

– En giallo är i grunden ett mordmysterium, men här är morden underordnade det övernaturliga elementet. Och vad gäller genren var den under 60-talet förhållandevis återhållsam, först efter att Argento dök upp blev filmerna både mer urbana och våldsamma. Så Suspiria är snarare ett naturligt steg vidare från Argentos tidigare filmer.

”Har influerat många”

Efter premiären 1977 har Argentos verk skrämt livet ur flera generationer biobesökare, men det är inte bara publiken som tagit intryck av filmen.

Enligt Peter Jilmstad har Suspiria såväl som uppföljaren Inferno också haft en stark påverkan på efterföljande filmskapare.

– John Carpenter är uttalat influerad av Suspirias uppföljare Inferno. Även Nicolas Winding Refn är influerad av filmen och i Brian De Palmas I Nattens Mörker finns väldigt många influenser. Många internationella filmskapare är fans av Argentos visuella språk och plockar ofta upp färgsättningen med mycket rött och blått, säger han till Kulturnyheterna.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer