Efter en treårig och mycket påkostad ansiktslyftning, ledd av New York-arkitekten James Carpenter, är uppgraderingen klar.
Museet ligger i Jerusalem, nära parlamentet knesset, och inrymmer också ett utbyggt galleri för samtidskonst. Men de arkeologiska fynden, som dödahavsrullarna, är mest berömda.
I Mellanöstern är marken som bekant inte bara historisk och helig, utan också hett omstridd. Arkeologi kan ge sprängstoff eftersom rönen utnyttjas även av folk som vill bevisa att de var där först, eller i större antal. I kampen om kulturlagren riskerar man också att förstöra eller försumma fynd som har saker att berätta.
Monoteism
Men museets samlingar är en guldgruva för kunskap om framväxten av de monoteistiska religionerna.
– Vad man verkligen kan se är hur saker påverkade och inspirerade varandra, framhåller Michal Dayagi-Mendels, kurator för de arkeologiska utställningarna.
Ett exempel är de stora likheterna mellan en kyrka från 400-talet och en synagoga. Och influenserna går igen i senare fynd, från islamisk tid.
Provokation
Bland det som nu visas för första gången finns en del av en fresk från korsfarartiden som avbildar Jesus, Jungfru Maria och Johannes Döparen.
Pelare, golvmosaik och kakel från kung Herodes badhus, framgrävda i ett av hans ökenpalats, har pusslats ihop, i original.
Mer än 3 000 år gamla vapen stämmer väl med skildringen av en batalj som omnämns i Bibeln.
Några tusen år är en nymodighet i ett museum där det finns objekt som är inte mindre än 1,5 miljoner år gamla.
Datering kan i sig vara en provokation, för den bokstavstrogne. Michal Dayagi-Mendels säger att hon har fått frågan:
– Hur kan ni datera föremålen som så gamla, när Bibeln säger att Jorden skapades för sextusen år sedan?
TT-Reuters