Biblioteket öppnade 1776 och rymmer 70 000 böcker. Men det är inte främst böckerna som lockar besökarna utan den Instagram-vänliga inredningen med fresker och schackmönstrat marmorgolv som påminner om biblioteket i Disneys ”Skönheten och odjuret”.
Två av klostrets munkar är aktiva i den digitala marknadsföringen och klostret erbjuder både andliga råd online och virtuella rundturer av biblioteket. Klostrets framgångsrika marknadsföringsarbete har gett dem ett österrikiskt regeringspris för ”särskilda prestationer inom PR och institutionell kommunikation.”.
Under sommaren hade klostret upp emot 15 000 besökare per månad och prior Maximilian Schiefermueller berättar att han får mängder av förfrågningar från allmänheten.
– Förfrågningarna som kommer handlar om allt möjligt. Det är allt från fotografering till att anordna en catwalk. Man måste iaktta försiktighet. Jag är noga med vad som kan gå för sig och vad som representerar klostret, vad vi kan tillåta äga rum här, säger han.