EU-kommissionär Věra Jourová under torsdagens presskonferens. Foto: Olivier Hoslet / EPA

Förslag på nya EU-regler kan begränsa politiska nätannonser

Publicerad

EU-kommissionen vill strama åt regelverket för politiska nätannonser genom en tydlig märkning där det ska framgå vem som står bakom den och vilka uppgifter som används.

– Känsliga uppgifter som man delar med sina vänner på sociala medier får inte användas för att rikta sig till dem i politiska syften, sa EU-kommissionär Věra Jourová.

Under torsdagen la EU:s öppenhetskommissionär Věra Jourová fram ett förslag om begränsning av politiska annonser på internet, skriver Europaportalen.

– Digitala annonser i politiska syften håller på att bli en oreglerad tävling med smutsiga och dunkla metoder. Väljare har det allt svårare att skilja betalt innehåll och annat, sa Věra Jourová.

Förslaget om att strama åt regelverket på nätet kommer efter tidigare avslöjande av det brittiska analysföretaget Cambridge Analyticas inblandning i det amerikanska valet och Facebook-visselblåsaren France Haugens vittnesmål. Och innebär bland annat att betalt innehåll ska märkas, att användare ska få vetskap om varför de ser en viss annons och vilka uppgifter som användes för att rikta annonserna mot dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.