– Zuriaake har smält samman den västerländska black metal-formen med traditionell kinesisk kultur och skapat något riktigt unikt, säger bandets manager Deng.
I tjugo år har det kinesiska black metal-bandet Zuriaake vrålat ut sina texter som inspirerats av antik kinesisk poesi, iklädda kostymer som är tänkta att skapa bilden av gamla fiskare i en kinesisk landskapsmålning. Något som inte bara återspeglar den växande nationalistiska stoltheten i Kina, utan även har gjort bandet populärt bland unga kineser, som längtar efter att hitta en egen kinesisk identitet.
Populära bland kinesiska nationalromantiker
Så trots att bandet inspirerats av norsk black metal från 90-talet så blandar Zuriaake kinesisk skräck med västerländsk estetik, på ett sätt som gör det kinesiskt. Musiken är inte särskilt omtyckt av de kinesiska myndigheterna, men trots det har bandet blivit allt populärare bland nationalromantiska lyssnare.
– Istället för att uttrycka kinesiska eller österländska skräckberättelser, så lovordar Zuriaakes texter kinesiska traditioner som att dyrka sina förfäder och en gammaldags livsstil, där attityden till livet handlar om att dra sig tillbaka från samhället och att isolera sig i skogen, säger managern Deng.
Bandmedlemmarna okända
Samtidigt har de dramatiska kostymerna gjort det möjligt för bandmedlemmarna att förbli anonyma för sina fans och de pratar aldrig med sin publik utan bugar bara och använder traditionella handgester för att visa sin respekt.
Men nu är det alltså dags för bandet att även möta en europeisk publik och i april blir Zuriaake det första kinesiska bandet som spelar på Roadburnfestivalen i Holland. Samtidigt som bandet precis har återutgivit sitt starkaste album ”Gu Yan” på engelska.