Förtroendebarometern mäter förtroendet för medier, företag och samhällsinstitutioner. Foto: TT

Systemet i topp och Twitter i botten i Förtroendebarometern

Uppdaterad
Publicerad

Föreningen Medieakademien mäter årligen allmänhetens förtroende för institutioner, partier, medier och företag. Systembolaget ligger som vanligt i toppen och Twitter i botten. Förtroendetappet för SVT har för första gången sedan 2012 stannat av.

Presentationen av förtroendebarometern, som direktsändes från Göteborg, börjar i botten. Där hamnar Twitter.

– Publikmässigt handlar det om små medieaktörer, förtroendet byggs upp av berördhet, hur berörda vi är, erfarenhet, vilka erfarenheter vi själva har, och förväntningar, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och styrelseledamot i Medieakademien.

I toppen hittar vi åter systembolaget.

– De har urstarka siffror, 78 procent har mycket starkt eller stark förtroende för systembolaget, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Starkt förtroende för polisen

Polisen plockar andraplatsen, där universiteten i vanliga fall brukar ligga.

– Polisen har gått upp dramatisikt. Efter terrordådet på Drottninggatan har polisens förtroende ökat i alla mätningar, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Man ser även en generell förtroendeuppgång för lag- och ordningsinstitutionerna som till exempel försvaret och säkerhetspolisen.

Danske bank och Swedbank-skandalerna har påverkat förtroendet för bankväsendet negativt, enligt Medieakademiens mätningar.

Centerpartiet och Liberalernas väljare har störst förtroende för samhällets institutioner, Sverigedemokraternas väljare har lägst.

SVT:s förtroende ökar

Förtroendetappet för SVT tycks ha stannat av när man presenterar förtroendet för tv-kanalerna. 61 procent av de tillfrågade har mycket eller ganska stort förtroende för SVT. 2018 låg den siffran på 58 procent.

– SVT är det som är spännande här. SVT har tappat varje år sedan 2012. Nu verkar det som att tappet har stoppats upp. Fallet har inte gått ner – innebär det att man klarat valåret? Jag tror vi behöver en mätning till, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Bland tidningarna har lokalpressen högst förtroende. Högre än Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som i sin tur har högre förtroende än kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet. Kvällstidningarna har dock större räckvidd i sociala medier.

Sveriges Radio har högst förtroende av medierna. 65 procent av de som svarat har mycket eller ganska stort förtroende. SVT ligger på andra plats.

Fortsatt politiserat

Förtroendet för public service-medier fortsätter dock att vara politiserat. Hos Miljöpartiets sympatisörer är förtroendet för public service 94 procent. För Sverigedemokraterna är den siffran 28 procent.

– Det är häpnadsväckandesiffror, 94 procent för Miljöpartiet, det är nästan Nordkoreasiffror. Sverigedemokraterna är mindre entusiastiska om man ska uttrycka sig försiktigt, säger Toivo Sjörén, vid Kantar Sifo.

Medieakademien mäter årligen allmänhetens förtroende för institutioner, partier, medier och företag. De senaste åren har förtroendet för SVT sjunkit. När mätningen presenterades för ett år sedan uppgav 58 procent av svenskarna att de hade mycket eller ganska stort förtroende för SVT i år har förtroende ökat något till 61 proccent. 2017 låg siffran på 60 procent och 2016 på 66 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.